Zdravá pečeň až do dôchodku? Poznáme 7 vecí, ktoré jej škodia úplne najviac

Žena s bolesťami v oblasti pečene

Chorobami pečene nemusia trpieť len alkoholici, ale aj ľudia, ktorí prekonali zápal pečene (Zdroj: GettyImages)

Pečeň je podceňovaný orgán. Ako sa vraví, začneme sa o ňu zaujímať až vtedy, keď dá o sebe vedieť intenzívnou bolesťou. No nemusí to byť tak.

Tento životne dôležitý orgán zohráva v našom organizme kľúčovú úlohu. Vďaka nej sa telo zbavuje látok, ktoré sú pre ňu toxické. Keď začne zlyhávať, pre organizmus to môže mať fatálny dopad. Niektoré ochorenia pečene sú spôsobené genetikou, k iným si dopomôžeme sami. Dôležité je, aby sme sa vyvarovali týmto najčastejším zlozvykom

Nadmerná konzumácia alkohol

Problémy s pečeňou sú úzko spojené práve s konzumáciou alkoholu. Možno aj vy poznáte minimálne jedného alkoholika v okolí, ktorý zomrel v dôsledku cirhózy, čiže zlyhania pečene. Ak nadmerne konzumujeme alkohol celé roky či desaťročia, naša pečeň to nemusí vydržať. Postupne v nej začnú odumierať pečeňové bunky, ktoré sú nahradzované tkanivom. Cirhózou však nemusia trpieť len alkoholici, ale aj ľudia, ktorí prekonali zápal pečene.

Slabý pitný režim

Správna hydratácia je pre zdravý stav nášho organizmu doslova nevyhnutnosťou. Ak si nepamätáte, kedy ste sa naposledy napili obyčajnej vody, skúste to hneď teraz napraviť. Pečeň pomáha nášmu telu zbavovať sa toxických látok. Na to, aby fungovala tak, ako má, potrebuje dostatok vody.


Mohlo by vás zaujať: Množstvo liekov či zlý životný štýl: To všetko môže zapríčiniť steatózu pečene


Fajčenie je tiež rizikom

Väčšina fajčiarov vie o zdravotných rizikách, ktoré vznikajú v súvislosti s fajčením. Vedeli ste však, že fajčenie sa ukrýva za viac ako polovicou prípadov vzniku rakoviny pečene? Práve to je jedným z najčastejších onkologických ochorení vo svete. Pre fajčiarov to môže byť dostatočný dôvod na to, aby uhasili cigaretu.

Nadváha zaťažuje

Nadváha je sama o sebe ochorením, s ktorým sa spája množstvo zdravotných problémov. Desiatky zbytočných kíl navyše nie sú len estetickou záležitosťou, ale negatívne pôsobia na náš srdcovo-cievny systém, kĺby či trávenie. Aj pečeň pri nadváhe zažíva zbytočnú záťaž. Nadbytočný tuk sa začne usadzovať aj v okolí pečene, pričom môže viesť k nealkoholovému mastnému ochoreniu pečene (NAFD). Našťastie, nadváha je liečiteľné ochorenie. Keď sa zbavíme zbytočných kíl, uľaví sa aj našej pečeni.

Starý známy cukor

Máte chuť na sladké? Ak áno, dajte si ovocie, kúsok horkej čokolády alebo nejakú inú zdravšiu alternatívu. V súčasnosti však jedálniček mnohých z nás obsahuje príliš veľa cukru, čo negatívne vplýva aj na stav našej pečene. Hlavným problémom podľa magazínu The Healthy môže byť kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy, ktorý sa ukrýva v mnohých sladkostiach. Zatiaľ čo glukózu vie metabolizovať takmer každá bunka v našom tele, s fruktózou si poradia len bunky pečene. Aby to zvládali, nemali by sme ich priveľmi preťažovať. Niektoré štúdie dokonca naznačujú, že cukor môže našej pečeni škodiť rovnako ako alkohol. A to aj v prípade, že netrpíme nadváhou.


Mohlo by vás zaujať: Šiesta najčastejšia príčina úmrtia: Aké príznaky dokážu upozorniť na chorú pečeň?


Príliš veľa vitamínu A z výživových doplnkov

Všetkého veľa škodí. Ani doplnky výživy nie sú výnimkou. Vitamín A prirodzene nájdete v hovädzej a jahňacej pečienke, rybom oleji, vaječných žĺtkoch či cereáliách. Po tabletovej forme siahnite až v tom prípade, keď vám lekár potvrdí, že ju skutočne potrebujete. Inak vám tento vitamín zbytočne zaťaží pečeň.

Pozor na vysoký obsah transmastných kyselín

Občas je dobré skontrolovať si etikety na potravinách ešte predtým, než ich vložíme do nášho nákupného košíka. Transmastné nenasýtené kyseliny sa nachádzajú v mnohých pochutinách. Nájdeme ich v čipsoch, hranolkách a v rôznych polotovaroch. Zvyšujú nielen hladinu zlého LDL cholesterolu, ale nadmerne zaťažujú aj našu pečeň. Ak takéto potraviny nevieme absolútne vylúčiť z nášho jedálnička, skúsme aspoň ich konzumáciu znížiť na minimum.

Zdravý životný štýl nie je len módnym trendom. Dodržiavať ho sa určite oplatí, pretože o naše telo sa treba starať. Ak budeme ignorovať jeho potreby, sami na to doplatíme.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close