Rodičia, veľký pozor: Alarmujúca štatistika u slovenských detí!

Chlapec s nadváhou u lekárky.

Nadváha a obezita sa dá riešiť. Zdroj: Getty Images

Nadváhou alebo obezitou trpí šesť až sedem z desiatich Slovákov, čo nás zaraďuje medzi krajiny s najvyššou mierou v Európe. Čo je však ešte horšie, výrazne zasahuje aj deti. Ako to zmeniť?

Podľa minuloročného prieskumu agentúry NMS Market Research trpí nadváhou vyše 20 % slovenských detí. Uskutočnil sa na vzorke 907 rodičov žiakov základných škôl vo veku 8 až 11 rokov. Ako uvádza Úrad verejného zdravotníctva SR, s obezitou žilo v roku 2022 vyše 17 % dospelých obyvateľov Slovenska a s nadváhou až 37 %. Najmä u detí platí, že ak svoje nadbytočné kilá nezačnú riešiť už počas dospievania, prenesú si ich do dospelosti. Súvisia s tým pritom viaceré zdravotné komplikácie.

Základom je pravidelné stravovanie

Zlé stravovacie návyky má mnoho Slovákov. Práve pre deti by sme však mali byť vzorom. Každé dospievajúce dieťa by malo mať počas dňa aspoň päť jedál – raňajky, desiatu, obed, olovrant a večeru. Pozor, dôležité je aj zloženie. Strava by mala obsahovať veľa zeleniny a ovocia. Pokojne ho obmieňajte a ponúkajte svojmu dieťaťu viaceré alternatívy, nenúťte ho jesť iba pár druhov. Myslite aj na to, že jedlá šupka obsahuje mnoho živín.

Do jedálnička zakomponujte chudé mäso, kuracinu, ryby, vajcia a taktiež šošovicu, fazuľu či cícer. Sú bohaté na bielkoviny a vlákninu, ktoré napomáhajú rastu a vývoju svalov. Pri obilninách sa zamerajte na raňajkové cereálie, celozrnný chlieb, pečivo a cestoviny. Samozrejmosťou by mali byť aj mliečne výrobky, pokiaľ vaše ratolesti netrpia intoleranciou. Aj pri nich sa snažte ponúknuť im každý deň niečo iné – mlieko, syr, jogurt.

Aj sladkosti sa dajú nahradiť

Nikto nechce, aby ste deťom všetko len zakazovali. To sa týka aj sladkostí. Riaďte sa heslom – všetko s mierou a len raz za čas. Ak dovolíte svojim deťom každý deň konzumovať sladkosti s vysokým obsahom nasýtených tukov a pridaných cukrov, niekde sa to prejaviť musí. Zdravšou formou sladkostí sú tie s vysokým obsahom kakaa alebo cereálne keksíky, čo odporúča aj ÚVZ SR.

Stravovacie návyky si vytvárame už v detstve a často má na to vplyv reklama. Uvedomuje si to aj Lidl, ktorý ako prvý na Slovensku prichádza s novými štandardmi pri marketingovej komunikácii výrobkov pre deti. V letákoch, inzerátoch, televíznej reklame a všetkých ďalších propagačných materiáloch nebude využívať imidžové fotografie či vizuály, ktoré by podporovali nezdravé výrobky. Viac už v Lidli neuvidíte napríklad deti s čokoládou, lízankou, so zmrzlinou alebo sladenými nápojmi. Výnimkou budú iba akčné ponuky počas Vianoc, Veľkej noci a Halloweenu.

Lidl.
Strava by mala obsahovať veľa zeleniny a ovocia. Zdroj: Lidl

Pozor na to, čo vaše deti pijú

K neprimeranému nárastu váhy prispieva aj konzumácia sladených nápojov. Deti by ste mali v prvom rade povzbudzovať k tomu, aby pili čistú vodu alebo nesladený čaj (určite nie zelený ani čierny). Pamätajte na to, že džúsy majú často viac cukru ako kola. Riešením môžu byť domáce ovocné alebo zeleninové šťavy.

Pohyb je nevyhnutný

K nelichotivým číslam v súvislosti s nadváhou výrazne prispela aj covidová situácia. Deti potrebujú pohyb a nezáleží na tom, v akej forme. Venovať by sa mu mali aspoň 60 minút denne. Môžu hrať futbal, športovať, behať po ihrisku, cvičiť. Pamätáte si ešte na to, ako vás rodičia nemohli dostať domov? Dnes majú rodičia pre zmenu problém dostať deti von. Počas dospievania je nevyhnutný aktívny životný štýl a nie pobyt pred počítačom či televízorom.

Súhlasíte s novým krokom Lidla?

Pomocnú ruku podáva aj Lidl

Lidl chce zdravšiu budúcnosť. Do konca roku 2025 zmiznú v rámci zmien v marketingovej komunikácii z obalov všetkých privátnych značiek Lidla motívy, ktoré lákajú deti – ide napríklad o kreslené postavy či zvieratá. Súčasťou produktov či ich balení nebudú viac ani hračky, nálepky či zberateľské kartičky. Zmenia sa aj názvy výrobkov tak, aby neobsahovali priamu referenciu na detského zákazníka či ho inak lákali bez konkrétneho logického napojenia na produkt.

Už v roku 2018 si Lidl stanovil cieľ znížiť množstvo pridaného cukru a soli vo výrobkoch vlastných značiek v priemere o pätinu. „Záleží nám na zdraví zákazníkov – súčasných i budúcich. Uvedomujeme si našu zodpovednosť a prijímame preto konkrétne záväzky. Zameriavame sa hlavne na naše privátne značky, ktoré tvoria až 80 % nášho sortimentu a zároveň máme priamy dosah na ich zloženie, kvalitu a balenie,“ vysvetlil Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika zodpovedný za oblasť nákupu a marketingu.

VIAC O AKTIVITÁCH LIDLA

Lidl.
Lidl chce zdravšiu budúcnosť. Zdroj: Lidl

Advertoriál pripravený v spolupráci so spoločnosťou Lidl.

Zdroj: Plnielanu.sk/Advertoriál
Odporúčame