6 vecí, ktoré škodia mozgu: Vyhnite sa im a zachovajte si zdravý rozum čo najdlhšie

Muž

thinkstockphotos.com

Mnohých z vás by ani nenapadlo, že úplne bežnými činnosťami, resp. zlozvykmi, môžete dennodenne škodiť svojmu mozgu. No bohužiaľ, je to tak. Sú to činnosti, ktoré robíte všetci, či už viac, alebo v menšej miere a pritom si ani neuvedomujete, že si tým môžete škodiť. O čo teda ide?

1. Nestíhate raňajky? Robíte chybu

Neškodíte tým totiž len svojmu metabolizmu, ale najnovšie aj mozgu. Málokoho by napadlo, že by práve chýbajúce raňajky mohli byť tými, ktoré môžu škodiť mozgu. No je to tak, pretože ľudia, ktorí neraňajkujú, majú nižšie hladiny cukru v krvi. To v konečnom dôsledku vedie k nedostatočnému prísunu potrebných živín do mozgu a spôsobuje to jeho pomalú degeneráciu. Okrem toho si týmto zlozvykom aj postupne a pritom úplne zbytočne pridávate kilá navyše, pretože si spomaľujete metabolizmus.

2. Prejedanie sa

Podobne, ako jeden extrém – vynechanie raňajok, tak aj opačná strana mince – prejedanie sa, nepôsobí na váš mozog pozitívne. Zvýšeným prísunom stravy totiž spôsobujete svojmu telu dlhodobú záťaž, ktorá sa môže odraziť v životu nebezpečnom kôrnatení cievneho systému, teda v ochorení zvanom ateroskleróza. A tá môže zapríčiniť ajtaké zdravotné komplikácie, ako napríklad mozgovú porážku, ktorá sa môže skončiť smrteľne, alebo trvalým postihnutím v podobe ochrnutia časti tela.


Mohlo by vás zaujať: Bystrá myseľ bez Alzheimera až do stovky? Potrápte svoj mozog týmito úlohami!


3. Fajčenie

Neexistuje jediný dôvod, prečo by ste mali fajčiť, naopak existujú tisíce, prečo by ste s týmto zlozvykom mali skoncovať. Dym, ktorý do seba počas fajčenia vdychujete škodí mozgu, spôsobuje úbytok mozgovej hmoty a môže viesť napríklad ku Alzheimerovej chorobe. Okrem toho neškodí len mozgu, ale kompletne celému telu. Fajčiari majú niekoľkonásobne vyššie riziko úmrtia na infarkt, alebo zhubné ochorenia, v porovnaní s nefajčiarmi. Vdychovaný dym je pritom zmesou dechtu, jedovatého kyanovodíku, arzénu, acetónu, pesticídov, metanolu, rádioaktívneho polónia a olova, karcinogénnych uhľovodíkov a iných okolo 400 nebezpečných chemických látok, z ktorých je viac ako 43 dokázateľne rakovinotvorných.

4. Pozor aj na cukor

Cukor – ďalší tichý zabijak, ktorý sa tvári nevinne. Nadbytok cukru je pre telo veľmi nebezpečný. Okrem toho, že je doslova výživou pre rakovinové bunky, je tiež živnou pôdou pre plesne a rôzne parazity, ktoré v súčasnosti trápia ľudstvo a ktorých je problém zbaviť sa aj pomocou liekov. Ak je cukru príliš mnoho, narušuje sa celkové trávenie, okrem iného aj vstrebávanie živín, čo môže viesť ku zhoršovaniu mozgovej činnosti, nervozite, zhoršenej koordinácie a zvýšenej únave.


Mohlo by vás zaujať: Dostaňte mozog do formy: Poradíme vám, ako zlepšiť pamäť, náladu aj koncentráciu


5. Nedostatok spánku

Málo spánku škodí – to vieme veľmi dobre všetci. Odnáša si to celé telo, no najmä mozog, pre ktorý je prioritne fáza spánku určená. Ak spíte menej ako odporúčaných 7 – 8 hodín, váš mozog sa dostatočne nezregeneruje, resp. si neoddýchne a vy sa tak nebudete môcť plnohodnotne koncentrovať na psychické, ako aj fyzické výkony počas nasledujúceho dňa. Dlhodobý deficit spánku navyše spôsobuje jeho degeneráciu a predčasné odumieranie mozgových buniek.

6. Znečistené ovzdušie

Človek potrebuje pre svoj život kyslík. Jeho najväčším spotrebiteľom je pritom práve mozog. Vdychovaním znečisteného vzduchu znižujete prísun kyslíka do mozgu, čím dochádza ku poklesu jeho výkonnosti. Možno budete namietať a poviete si, že so vzduchom v prostredí, v akom žijete nespravíte nič, no niečo predsa len spraviť môžete. Vyberte sa každý týždeň niekam do prírody, niekde, kde je veľa stromov a prečistite si nielen pľúca, ale aj mozog.  Na Slovensku máme takýchto miest, kde sa to dá, našťastie dosť a istotne sa nájdu aj vo vašom blízkom okolí.


Ktoré z týchto zlozvykov sú na dennom poriadku aj u vás? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Oliver

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close