Ste neustále v strese a pod tlakom? Naučte sa zvoľniť tempo!

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Ste často vystavovaný/-á stresovým situáciám?

Stres sa po prekročení určitej hranice stáva tichým zabijakom

Stres. Pre mnohých každodenná súčasť života, ktorá k nemu jednoducho patrí. Nie je to však celkom pravda. Stres je do istej miery prijateľný a normálny, no po prekročení tejto hranice sa môže stať dokonca aj tichým zabijakom.


V prvom rade treba rozlíšiť dva základné druhy stresu. Ten prvý sa nazýva eustres. Ide o prospešnú formu stresu, ktorá nám paradoxne pomáha. Spôsobuje ho primeraná záťaž vyvíjaná na jedinca, ktorá na neho pôsobí stimulujúco a motivujúco, čím máme chuť k vyšším výkonom a cieľom. Ak tento typ stresu prerastie ďalej, jedná sa o distres. Spôsobuje ho nadmerná záťaž a môže so sebou priniesť mnohé zdravotné problémy.

Ako sa stres prejavuje?

Prvotným znakom, že niečo nie je v poriadku je neustála únava, poruchy spánku či bolesti hlavy. Stres vplýva aj na psychiku človeka, preto sa môže prejaviť aj precitlivenosťou či podráždenosťou. To je však len začiatok. Stres totiž prechádza istými štádiami. V tom prvom prídu krátkodobé problémy, ktoré neskôr pominú. V druhej fáze si ľudský organizmus na stres zvykne a potiaže ustúpia. Pri dlhotrvajúcej záťaži však dajú o sebe vedieť neskôr a oveľa zreteľnejšie. Môžu sa objaviť depresie a prehnaná záťaž sa podpíše aj na vašom tele. V dôsledku stresu sú časté žalúdočné vredy, dokonca s ním súvisí aj vznik astmy. Ďalšími príznakmi sú bolesti chrbta, krku, znížený sexuálny apetít. Strašiakom je aj vysoký krvný tlak, ktorý môže byť varovným ukazovateľom hroziaceho infarktu.


Mohlo by vás zaujímať: Psychiater radí: Tipy, ako eliminovať stres a udržať sa v dobrej pohode


Priznajte si, že ste v strese

Ak chcete niečo zmeniť, v prvom rade si uvedomte, že ste v strese. Určite sú situácie, ktorým sa nedá vyhnúť ako napríklad strata partnera, zmena zamestnania a podobne. Ide však len o krátkodobejšie stresové situácie, ktoré nemôžete priveľmi ovplyvniť. Ak sa ale stresu vystavujete sami, napríklad svojím správaním, či neustálym pracovným nasadením, zmena je možná len vtedy, keď si svoj problém priznáte. Častokrát sa ľudia v honbe za lepším životom totálne vyčerpajú. Zarábajú peniaze, ktoré už nemajú čas a ani chuť využiť.

Hľadajte príčinu

Keď si toto dokážete priznať, musíte zistiť, čo vám vlastne stres spôsobuje. Či sú to pracovné povinnosti, problémy v rodine alebo čosi iné. Až to zistíte, prispôsobte tomu svoje správanie. Stanovujte si len uskutočniteľné ciele, čím sa vyhnete prepracovanosti. Prípadne sa snažte vyhýbať stresovým situáciám, pokiaľ je taká možnosť. Nerozčuľujte sa nad maličkosťami, len nad nimi mávnite rukou. Aj malé problémy vedia narobiť veľa nepríjemností ak sa im venuje prehnaná pozornosť. Preto sa sústreďte len na to podstatné.

Ako stres obmedziť?

Existuje mnoho viac či menej účinných prostriedkov. Azda najlepším je nájsť si nejaký koníček. Ideálny by bol šport, ak to samozrejme vaše zdravie umožňuje. Pri pohybovej aktivite sa zbavujete negatívnych pocitov a naopak vytvárate pozitívne hormóny šťastia. Možno sa na takomto pocite stanete v dobrom slova zmysle závislý a nebudete sa chcieť vrátiť k pôvodnému životnému štýlu. Takto pomáhate nie len telu, ale aj svojej psychike. Vhodnými športmi sú beh, cyklistika, turistika, joga alebo aj mnohé ďalšie. Ak športovať nemôžete alebo nemáte dostatok času, nájdite si aspoň nejaký čas na pravidelné prechádzky, kedy môžete úplne vypnúť.


Mohlo by vás zaujímať: Liek na stres v práci? Môže ním byť kancelársky pes!


Zdravý životný štýl je základ

Zdravý spôsob života vyžaduje aj vyváženú a bohatú stravu. Voľte tak stravu bohatú na vitamíny, množstvo zeleniny a ovocia. Naopak obmedzte alkohol či kávu. Jedzte radšej menšie porcie, no pravidelne. Telu vôbec neprospeje nepravidelná strava jeden či dvakrát za deň. Na upokojenie sú dobré aj rôzne bylinkové čaje. Pri popíjaní svojho obľúbeného čaju si pustite pomalú relaxačnú hudbu, ktorá vás privedie na iné myšlienky. Najideálnejšie však je mať pri sebe blízku osobu, s ktorou sa môžete o hocičom porozprávať, ísť von na kávu, či len obyčajnú prechádzku.

Nadmerný stres prináša mnohé zdravotné a psychické problémy. Pri tých najextrémnejších prípadoch vám môže hroziť dokonca aj smrť. Ak máte radi svoje zdravie a chcete si život užívať naozaj naplno, zvoľnite zo svojich povinností a nájdite si čas aj na seba. Mnohým stresovým situáciám sa vystavujeme dobrovoľne a ubližujeme si tak sami. Možno to teraz nevnímame, no po rokoch dlhotrvajúcej záťaže bude mať náš organizmus naozaj dosť. Pristupujme teda k nášmu životu ako k daru a nie ako k povinnosti. Možno práve takto sa dokážeme natrvalo zbaviť stresu.


Ako si so stresom dokážete poradiť vy? Napíšte svoje skúsenosti do diskusie a vyhrajte víkendový pobyt alebo niektorú z ďalších cien v našej súťaži. Nezabudnite uviesť platný email.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (1)

  • Anita 11.12.2012, 10:03

    Výborným prostriedkom proti stresu je meditácia, ale aj prechádzky so psíkom. Pohľad na hrajúce sa a šantiace zvieratká v parku dokáže upokojiť, zabaviť sa, aj odreagovať. Je to divadlo zadarmo.

1

Pridať komentár