Vylepší chuť pokrmov a posilní zdravie. Čo ešte neviete o petržlenovej vňati?

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Používate v kuchyni často zelené vňate?

Petržlenová vňať vylepší chuť pokrmov a posilní vaše zdravie

Nedeľný slepačí vývar bez petržlenovej vňate si vieme asi len ťažko predstaviť. Príjemná chuť nadzemnej časti petržlenu zvýrazní chuť mnohých pokrmov. Používa sa čerstvá i sušená verzia, podobne ako iné koreniny. Oceníme ju však aj ako liečivú bylinku. Vo vňati sa skrýva toľko cenných látok posilňujúcich zdravie, že by bola škoda využívať ju iba ako ozdobu na tanieri. A tak je najlepšie mať ju vždy poruke.


Obohatenie jedálnička

Vňate vylepšujú chuť pokrmov najmä na jar, keď sú iné druhy zeleniny menej dostupné či drahé. Mnohé z nich sa dajú pestovať aj doma v kvetináči. Do jedál ich síce pridávame väčšinou v menšej dávke, no aj tá poskytuje nášmu telu významné množstvo živín. Napríklad v 5 gramoch petržlenovej vňate je približne toľko vitamínu C ako v 1 jablku.

Zelené vňate sú bohaté na vitamíny a minerálne látky. Obsahujú veľa chlorofylu, ktorý okysličuje a čistí krv. Je protizápalový a pôsobí ako antioxidant. Spolu s ďalšími účinnými látkami pomáha chrániť organizmus pred rozličnými chorobami.

Zelený posilňovač

Petržlenová vňať patrí medzi hodnotné zelené životabudiče. Je plná vitamínu C a K, bielkovín a vlákniny. Súčasne je v nej dobre zastúpený betakarotén a kyselina listová. Telu dodáva železo, draslík, meď aj zinok. Ako nemliečny zdroj vápnika ju ocenia zvlášť tí, ktorí nemôžu piť mlieko.

Účinné látky vňate sa postarajú o detoxikáciu organizmu. Povzbudzujú trávenie a vylučovanie, čím podporujú prirodzenú obranyschopnosť. Zároveň pôsobia dezinfekčne a protizápalovo, vďaka čomu môžu byť užitočné pri liečbe artritídy alebo zápaloch močových ciest.


Mohlo by vás zaujímať: 5 byliniek pre vašu kuchyňu: Skvelé do varenia i pri zdravotných problémoch


Liek aj ochrana

Zelená vňať poslúži aj ako prevencia rôznych ochorení. Vysoký obsah železa a kyseliny listovej podporuje tvorbu červených krviniek. Petržlenová vňať znižuje riziko srdcovo-cievnych chorôb chráni bunky pred rakovinovým bujnením. Pravidelná konzumácia podporuje pevnosť kostného tkaniva, čím možno predchádzať osteoporóze alebo oslabenej zubnej sklovine. Pomáha tiež chrániť pred ochoreniami obličiek a močových ciest.

Tento silný antioxidant prospieva aj pokožke: bojuje proti voľným radikálom spôsobujúcim vrásky, obnovuje kožné bunky, a tým dodáva pokožke viac pružnosti.

Obľúbená prísada

Vďaka jemnej chuti má široké využitie v teplej i studenej kuchyni. Vynikne v polievkach, omáčkach, nákypoch a cestovinách, ale aj v nátierkach, šalátoch, dresingoch a marinádach. Hodnotná je najmä čerstvá. Tepelnou úpravou sa z nej strácajú vitamíny. Pri použití v teplej kuchyni ju preto pridajte až do hotového jedla.

Vňate padnú na úžitok aj pacientom, ktorí držia diétu a musia zo stravy vylúčiť pikantnejšie druhy korenia. Zvýraznia chuť pokrmu, do ktorého už stačí pridať len trošku soli. Tým sa môžeme vyhnúť nadbytočnému soleniu.

K dispozícii nonstop

Petržlen je nenáročná rastlina. Ľahko sa dá dopestovať v záhradke a využiť tak vňať spolu s koreňom. Čo však robiť v prípade, že takúto možnosť nemáte a chcete mať vňať neustále poruke? 

Čerstvú vňať si môžete jednoducho vypestovať doma. Stačí odrezať vrch z petržlenu a vložiť ho do plytkej nádoby s vodou. O niekoľko dní začnú vyrastať mladé výhonky vňate. Alebo si do kvetináča zasaďte petržlenové semienko.

Vňať si nechajte po celý rok na parapete alebo si urobte zásoby: usušte na papieri na tmavom mieste, dajte do chladničky alebo ešte lepšie – pokrájanú do mrazničky. Na krájanie vždy používajte nože z nehrdzavejúceho materiálu. Pri skladovaní v mrazničke sú oproti sušeniu oveľa menšie straty účinných látok.


Mohlo by vás zaujímať: Čerstvé bylinky u vás doma: Skrášlia okno či balkón a dodajú skvelú chuť


A čo ďalší „zelenáči“?

Vňate s lahodnou chuťou, ako napríklad petržlenová, sa používajú bežne. Tie s intenzívnejšou arómou už nie sú síce také obľúbené, no o to viac prospievajú celkovému zdraviu.

Zelerová vňať je bohatá na vitamín A, E a B vitamíny. Obsahuje takmer 10-krát viac vitamínu C ako buľva. Podobne ako zeler podporuje trávenie a vylučovanie, ale pomáha aj regulovať krvný tlak, predchádzať úzkosti a stresu.

Mrkvová vňať vyniká vysokým podielom betakaroténu a má niekoľkonásobne viac vitamínu C než mrkva. Z epidemiologických štúdií vyplýva, že ľudia, ktorí dbajú na príjem karotenoidov v potravinách, sú menej ohrození určitými druhmi rakoviny ako rakovina pľúc, prsníka, prostaty, čreva a žalúdka.

Mladá cibuľová vňať a pažítka sa pýšia vysokým obsahom vitamínu C, dostatkom draslíka, horčíka, vápnika či železa. Vňať cibuľky obsahuje aj látku alicín, ktorá bojuje proti baktériám a pomáha pri prechladnutí. Pažítka zase vďaka obsahu éterických olejov povzbudzuje chuť do jedla a spoločne s vňaťou cibule posilňujú imunitu.


Na čo všetko využívate petržlenovú vňať vy? Napíšte ostatným čitateľom svoje tipy v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár