Keď chýba spánok, idú hore aj kilá: Prečo ešte by sme ho nemali podceňovať?

nedostatok spánku

Nedostatok spánku je dnes častým problémom napríklad ľudí pracujúcich v noci (Zdroj: GettyImages)

Spánok je neodmysliteľnou súčasťou života. Bez neho by sme nedokázali dennodenne fungovať. Ak ho máme nedostatok, dochádza k chronickej únave. Obmedzovanie spánku môže mať ťažký dopad na celkovú funkciu organizmu.

Spánok robí život ľahším

„Odhaduje sa, že dospelý človek potrebuje sedem až osem hodín spánku denne,“ pripomína profesor Damien Léger, šéf Centra pre spánok a bdenie pri nemocnici Hotel-Dieu v Paríži. Osoba, ktorá spala menej ako šesť hodín denne, sa vystavuje väčšiemu riziku najrôznejších ochorení. Nedostatok spánku sa prejavuje na rôznych úrovniach. Únava už na začiatku mení charakter človeka.

Damien Léger pripomína, že slabí spáči majú zníženú pozornosť, oslabenú schopnosť reagovať, úzkosti a v neposlednom rade zle fungujúci pamäť. Tieto problémy, v ktorých zozname by sme mohli pokračovať, sú len špičkou ľadovca. Spánok je životne dôležitý, umožňuje telu pripraviť sa na nasledujúci deň. V noci sa nastavuje metabolická rovnováha na nadchádzajúcich 24 hodín.

Nedostatok spánku naruší metabolizmus a tým sa zvyšuje riziko vzniku nadváhy, srdcových príhod, cukrovky druhého typu a dokonca aj niektorých druhov rakoviny. Keď je počet potrebných hodín spánku znížený, je narušená aj sekrécia niektorých hormónov Možno spomenúť ghrelin, ovplyvňujúci pocit hladu, leptín, známy ako hormón sýtosti, či kortizol, hormón stresu. 

Strava, základ dobrého fungovania

„Výživa a spánok sú silne prepojené a jedno ovplyvňuje druhé,“ uvádza doktorka Corinne Chicheporticheová-Ayacheová. Po dvoch týždňoch nedostatočného spánku začínajú ľudia výrazne priberať na váhe. Zásadný je spôsob, akým jeme, ako aj výber potravín. Spánok môže byť narušený ťažkým trávením. Žalúdok produkuje energiu, ktorá zvyšuje telesnú teplotu. Spíme lepšie, keď táto teplota mierne poklesne.

„Keď je človek unavený, je energetická potreba vyššia. Organizmus si žiada výdatnejšie pokrmy. Ľudia potom vyhľadávajú energeticky bohaté jedlá, a tak postupne naberajú na váhe,“ zdôrazňuje Chicheporticheová-Ayacheová.

Rýchla doba a vplyv technológií

„Tendencie ukrajovať si z trvania spánku sú veľmi silné. Dnes je spánok ohrozený aj zamestnaním. Prácou  v noci ale aj dochádzaním na veľkú vzdialenosť. Taktiež a voľnočasovými aktivitami, ktoré sú dnes prepojené s technológiami, ktorých negatívny vplyv na zaspávanie je známy. Muži a ženy, ktorí pracujú v noci, spia v priemere o hodinu menej ako ostatní,“ uvádza Damien Léger.

Len málokto však pomýšľa na to, že zmení režim svojho spánku, kvôli prevencii pred vyššie spomenutými problémami. Často je krátky spánok považovaný za nevyhnutný. Určiť to, že chorobu vyvolal nedostatok spánku, je komplikované, pretože má pacient zvyčajne viac zdravotných ťažkostí zároveň. Chicheporticheová-Ayacheová zdôrazňuje, že je potrebné načúvať signálom tela.

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close