Odpovedá výživová poradkyňa: Ako často jesť, ak chcem schudnúť?

Koľkokrát denne jesť? (Zdroj: GettyImages)

Dobrý deň,

je lepšie jesť trikrát, alebo päťkrát? Shudnem, keď budem jesť častejšie? Názory sú rôzne.

Ďakujem, Lida


Pekný deň, Lida,

ďakujem za otázku. Čo sa týka odpovede, jednoznačné v tomto smere nie sú vedecké štúdie a ani názory odborníkov. Aj v tomto prípade platí, že každý z nás je jedinečný. Čo vyhovuje jednému, druhému nemusí vôbec. Preto som presvedčená o tom, že odpoveď na otázku, ako často jesť, sa u každého zdravého človeka bez nadváhy, skrýva v počúvaní svojho tela a vnímaní jeho signálov. Osobne dlhodobo jem trikrát denne a vyhovuje mi to.

Takisto poznám ľudí, ktorí si nevedia predstaviť, že by fungovali takýmto spôsobom a jedlo konzumujú častejšie. Je tu aj skupinka tých, ktorí nedajú dopustiť na prerušovaný pôst spočívajúci v menej častom jedení s dlhšími prestávkami medzi jednotlivými pokrmami. Všetko je o individuálnom nastavení, skladbe jedálnička a, samozrejme, o stanovených cieľoch, medzi ktoré často patrí aj chudnutie.

Pokiaľ sa snažíte o redukciu hmotnosti, tu sa skôr prikláňam ku starému známemu pravidlu, jesť 5-krát denne menšie porcie v 2 až 2,5-hodinových intervaloch. Zabránite tak vzniku vlčieho hladu a následnému vybieleniu chladničky a aj nežiaducemu maškrteniu v podobe sladkostí či slaných pochutín. Častejšie jedenie počas dňa v presne stanovenom čase tiež pomôže naštartovať metabolizmus tých, ktorí mali dlhodobo nízky energetický príjem a priberali aj „zo vzduchu“. Vďaka pravidelnej konzumácii potravín si človek vytvorí aj určitý systém v stravovaní a ľahšie sa zorientuje v zložení jedálnička.

Avšak pripomínam, že pri zhadzovaní prebytočných kíl je dôležité nielen správne načasovanie jedla, ale aj veľkosť porcií, ich zloženie, pitný režim, pohybová aktivita, psychická pohoda a tak ďalej. Len samotné jedenie 5-krát denne nikomu nezaručí štíhlu postavu.

Ešte raz by som chcela zdôrazniť, že jedným z kľúčov k trvalej redukcii hmotnosti a aj k pevnému zdraviu je skladba jedálnička. Základným pilierom zdravej výživy by mala byť konzumácia skutočných (základných) potravín a, naopak, vylúčenie vysoko priemyselne spracovaných potravín, ako napríklad polotovarov, údenín, jedál z rýchleho občerstvenia a pod. V praxi to znamená vymeniť biele pečivo za celozrnné (ideálne kváskové), ochutené jogurty za biele, kupované nátierky či paštéty za domáce pripravené vo vlastnej kuchyni zo zdravých ingrediencií a podobne.

Nevyhnutnosťou v tomto smere je čítanie etikiet, snaha variť si v čo najvyššej možnej miere jedlá doma šetrným spôsobom, preferovanie slovenskej produkcie, jedenie s pôžitkom. Dôležitý je tiež správny pomer jednotlivých makroživín (bielkovín, tukov a s sacharidov), dostatok vitamínov, minerálov, stopových prvkov, vlákniny a tak ďalej.

Milá Lida, ak to mám stručne zhrnúť – počúvajte svoje telo a zistíte, aký interval stravovania je pre vás najvhodnejší. Popri všetkých radostiach i starostiach života nezabúdajte na to, že aj jedlo je odrazom toho, ako vyzeráme, myslíme a cítime.

S úctou

Mirka


Na vaše otázky odpovedá Mgr. Miroslava Suchárová, ktorá sa problematike výživy venovala roky ako novinárka. Počas tohto obdobia sa stretla s rôznymi výživovými smermi, názormi a odporúčaniami, a preto sa rozhodla pre „upratanie“ a rozšírenie svojich vedomostí formou výživových kurzov. Výrazne ju ovplyvnil seminár u známeho českého odborníka, Mgr. Martina Jelínka. Vďaka nemu sa, okrem iného, naučila v rámci stravy uplatňovať holistický prístup, teda pri tvorbe jedálnych lístkov zohľadňovať nielen príjem kalórií, makroživín a zdravotný stav človeka, ale napríklad aj krvnú skupinu, acidobázické pôsobenie či termický efekt potravín. Svoje otázky jej môžete posielať na adresu plnielanu@plnielanu.sk.


Chcete čítať viac takýchto článkov? Sledujte nás aj na Facebooku!

Zdroj: plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close