9 potravín, ktoré zlepšujú pamäť aj zdravie mozgu: Toto ste o nich netušili!

Miska s orieškami

Maškrtenie v podobe orieškov prospieva vášmu mozgu (Zdroj: GettyImages)

Tiež sa každé ráno spoliehate na to, že vás k mysleniu naštartuje šálka kávy? Je pravdou, že dokáže na krátky čas povzbudiť výkon a sústredenosť, no okrem nej je tu aj niekoľko ďalších potravín, ktoré stoja za povšimnutie. Majú výnimočnú schopnosť pozitívne ovplyvniť mentálnu aktivitu, náladu, pamäť či schopnosť sústrediť sa. Viete, ktoré to sú?

Tekvicové semienka zmiernia stres

Tekvicové semienka sú omnoho bohatšie na zinok ako iné druhy olejnatých semien. Tento cenný minerál sa spomína najmä v súvislosti so zlepšením pamäte a celkových kognitívnych schopností. Okrem toho sú zdrojom horčíka, ktorý pomáha bojovať proti stresu. Taktiež obsahujú vitamíny skupiny B a tryptofán – základnú látku pre tvorbu serotonínu, hormónu dobrej nálady.

Orechy pre zdravie mozgu

Radi si pochutnávate na orechoch? Toto maškrtenie vášmu mozgu prospieva. Obsahujú dôležitý antioxidant – vitamín E. Podľa zverejnenej štúdie vitamín E udržuje mozog v lepšej kondícii, predovšetkým v súvislosti s rizikami, ktoré sa spájajú so starnutím.

Čučoriedky zlepšia pamäť

Čučoriedky patria medzi superpotraviny. Množstvo živín v týchto malých bobuliach je vysoko prospešné pre zdravie človeka. Potvrdili to aj viaceré výskumy, podľa ktorých čučoriedky zvyšujú koncentráciu a zlepšujú pamäť až na päť hodín. Antioxidanty, ktoré sú v nich obsiahnuté totiž stimulujú tok krvi a kyslíka do mozgu, a tak pomáhajú udržať myseľ dlhšie sviežu.


Mohlo by vás zaujať: Chráňte svoju pamäť a inteligenciu: Pomôžu vám tieto potraviny


Zelený čaj ako náhrada kávy

Zelený čaj a káva majú spoločného menovateľa – kofeín. Jeho stimulačný účinok na mozog je dobre známy. V zelenom čaji sa však ukrýva aj menej známy l´theanín, ktorý zvyšuje aktivitu alfa vĺn v mozgu. Súvisia s odpočinkovým stavom v mozgu. Vďaka tejto zložke na vás kofeín “nezaútočí” nárazovo. Vo vzájomnej kombinácii s l´theanínom pomáha dosiahnuť lepšie sústredenie a presnosť myslenia.

Zelená listová zelenina pomôže vyrovnanosti

Čím zelenšia, tým lepšie! Presne tým by ste sa mali riadiť, ak hľadáte hodnotnú potravinu, ktorá navyše prospeje vášmu sústredeniu. Môže za to vysoký obsah karotenoidov a antioxidantov, ktoré prispievajú k ochrane mozgu. Kyselina listová (vitamín B9) znižuje duševnú vyčerpanosť a únavu a prospieva normálnej funkcii psychiky.

Červená repa pomôže sústredeniu

S červenou repou, známou tiež ako cvikla, sa môžete pustiť do zaujímavých kulinárskych možností. Patrí medzi potraviny, ktoré pomáhajú so sústredenosťou. Obsahuje dusičnany, ktoré môžu rozširovať krvné cievy, zvyšovať prietok krvi a kyslík do mozgu, a tak zlepšovať aj mentálne funkcie. Výborne sa hodí ako príloha k pečenému mäsu, do šalátov, svoje vlastnosti ukazuje aj v osviežujúcom smoothie.


Mohlo by vás zaujať: 5 potravín, ktoré udržia mozog v dobrej kondícii: Zlepšujú pamäť aj sústredenie


Ryby zlepšia pozornosť

Ak máte už dlhšie problémy s pamäťou a sústredením pozornosti, zrejme sa do vášho hľadáčiku dostali aj výživové doplnky s obsahom rybieho oleja alebo omega-3 mastných kyselín. Pokiaľ sa chcete vyhnúť doplnkom, určite je dobré vedieť, že veľkým zdrojom omega-3 je losos, pstruh, makrela, sleď a sardinky. Ľudia, ktorí majú v strave nedostatok omega-3 sú viac ohrození zhoršením pamäte, zmenami nálady, depresiou a únavou.

Paradajky chránia mozog

Paradajky obsahujú lykopén, ktorý chráni mozgové bunky pred účinkami voľných radikálov, teda aj pred skorým nástupom demencie. Má to však jeden háčik. Nestačí paradajky nakrájať na tanier. Ak paradajky jete surové, väčšina lykopénu zostane nestrávená. Pred konzumáciou ich preto tepelne spracujte (pečením alebo primiešaním do omáčky) a pridajte olivový olej, vďaka čomu optimalizujete vstrebávanie cennej živiny do tela.

Voda je základ všetkého

Ovláda vás únava a najradšej by si ste na chvíľu zdriemli? Niekedy je riešenie jednoduché a doslova na dosah ruky. Vypite pohár čistej vody! Pokles energie a nesústredenosť často súvisí aj s dehydratáciou, ktorá sa nehlási neprekonateľným smädom, ako sa mylne väčšina ľudí domnieva. Prichádza postupne a medzi prvými odstaví schopnosť koncentrácie. Každá jedna bunka v ľudskom tele je závislá od vody, preto nepodceňujte pitný režim.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close