Vyhnite sa rakovine prsníka: Týchto šesť potravín je skvelou prevenciou

Žena

freedigitalphotos.net

Rakovina prsníka je najčastejšou príčinou úmrtí žien vo veku 40-55 rokov a na Slovensku je diagnostikovaných viac ako 2000 nových prípadov ročne. Hoci potravina, ktorá by rakovinu porazila definitívne, neexistuje, ponúkame vám zoznam top jedál, ktoré sú dobrou prevenciou v boji s touto zhubnou chorobou.

Hovorí sa, že sme to, čo jeme a aj stravovanie sa dokáže odzrkadliť na našom zdraví. Podľa prieskumov je v Japonsku a Číne trojnásobne nižší výskyt žien s rakovinou prsníka ako v Európe či Amerike. Niet sa čomu diviť, veď ľudia v ázijských krajinách žijú a napokon i jedia zdravšie, ako obyvatelia západných štátov sveta, ktorí holdujú uponáhľanému životnému štýlu a nezdravým mastným jedlám.


Mohlo by vás zaujať: Najväčšie mýty o rakovine prsníka: Ktoré z nich sa zakladajú na pravde?


Ak chcete predísť nepríjemnému ženskému ochoreniu, inšpirujte sa nielen jedálničkom východnej kuchyne aj vy a vyskúšajte niektoré z nasledujúcich potravín.

Strukoviny

Strukoviny Hrach, fazuľa, sója a šošovica obsahujú izoflavony a lignany, ktoré pomáhajú chrániť telo pred rakovinou prsníka. Podobne pôsobia vitamíny skupiny B, najmä kyselina listová, ktorá stabilizuje DNA a predchádza jej mutáciám, čo je veľmi dôležité pri prevencii nádorových ochorení. Odborníci odporúčajú jesť strukoviny v akejkoľvek podobe minimálne štyri razy do týždňa a rýchlym riešením môže byť napríklad aj fazuľa v konzerve. Tá je okrem iného bohatá na veľké množstvo dôležitých vitamínov, minerálov a stopových prvkov, rastlinných bielkovín a vlákniny. Patrí medzi výborné zdroje mangánu, horčíka, vápnika, fosforu, železa, draslíka a medi.

Brokolica

Brokolica Ak rozmýšľate, čo s dnešným obedom, uvarte si túto výživovú zelenú pochúťku. Ľahko sa pripravuje, je zdravá a vynikajúco chutí samostatne, ale aj ako príloha k rozličným pokrmom. Brokolica je štedrá na draslík, železo, fosfor, horčík, selén, zinok a síru. Zlúčeniny dusíka potláčajú účinok estrogénov, čiže hormónov, ktoré ovplyvňujú rast nádorov a bránia karcinogénom podporovať molekuly DNA. Okrem toho obsahujú sulforafán, ktorý podporuje riadnu funkciu DNA a buniek ako takých. Väčšinu svojich kladných vlastností si táto zelenina uchováva v mrazenom i varenom stave a jednu porciu brokolice s cesnakom by sme si mali dať na tanier aspoň raz týždenne.

Orechy

Orechy Orechy sú na rakovinu to pravé orechové. Nahraďte nezdravé vyjedanie pukancov a zemiakových lupienkov pred televízorom miskou s kešu orieškami, pistáciami alebo mandľami. Najlepšie sú však vlašské orechy obsahujú množstvo účinných látok, napríklad omega 3 a omega 6 mastné kyseliny, ktoré pomáhajú chrániť pred aterosklerózou, a takisto majú protirakovinové účinky, ktoré spomaľujú rast rakovinových buniek. Konzumujte ich v surovom stave, ideálne 3 až 5 kusov denne. Preháňať to s nimi netreba, pretože sú pomerne kalorické.

Paradajky

Paradajky Urobte niečo pre svoje zdravie a doprajte si paradajku každý deň! Práve v nej sa nachádza   veľké množstvo látky zvanej lykopén, ktorá má výrazné protirakovinové účinky a riziko nádoru dokáže znížiť až o 73%. Táto látka sa najlepšie uvoľňuje pri tepelnej úprave a ideálne je, ak sú paradajky pripravené v kombinácii s olivovým olejom, ktorý podporuje jej celkové vstrebávanie do tela.

Špenát

Špenát Chcete byť silný a zdravý ako Pepek námorník? Hoci špenát neobsahuje až toľko železa, ako sa o ňom doposiaľ písalo, je v ňom viac ako desať rôznych flavonoidov, ktoré majú antioxidačné účinky. Bojujú proti účinkom nebezpečných voľných radikálov, ktoré sa spájajú práve s týmto zákerným ochorením. Okrem toho však obsahuje aj kyselinu šťavelovú, ktorá viaže vápnik, takže pri väčšej spotrebe si treba dávať pozor, aby sa organizmus neochudobnil o tento minerál.

Losos

Losos Milujete plody mora? V tom prípade si budete oddnes na grilovanom losose pochutnávať ešte viac, pretože výskumníci v Toronte zistili, že vďaka zvýšenému množstvu vitamínu D môžete znížiť riziko rakoviny prsníka až o 24 percent. „Slnečný vitamín“ zabíja rakovinové bunky a omega 3 mastné kyseliny zase zabraňujú ich šíreniu po tele.

Ktoré zo spomínaných potravín konzumujete najčastejšie a ktoré vôbec? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii. 

Zdroj: freedigitalphotos.net, freedigitalphotos.net, Viera

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close