Otravujú vás neustále telefonáty s ponukami? Takto sa im môžete vyhnúť

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Telemarketingové telefonáty nám väčšinou vnucujú to, o čo vôbec nestojíme.

Viacerí z nás, ktorí nemajú záujem o zasielanie ponúk obchodných reťazcov, si na poštovú schránku nalepia odkaz: Prosím, nevhadzujte reklamné letáky. Bohužiaľ, s mailovým klientom a telefónom to také jednoduché nie je. Nevyžiadaná pošta a telemarketingové telefonáty sú dnes prepracovaným nástrojom nielen veľkých spoločností, ale tiež mnohých podvodníkov. Častokrát sa nestačíme čudovať, odkiaľ operátori majú nielen naše telefónne číslo, ale dokonca aj osobné údaje. Poradíme vám, ako sa im vyhnúť a čo robiť v prípade, že vás vytrvalo obťažujú.


Ako to celé vlastne (ne)funguje?

Pri nevyžiadanom telefonáte vás volajúci zvyčajne osloví vaším menom a taktne sa vás opýta, či mu môžete venovať chvíľku vášho času. Následne sa vás snaží ohúriť „výhodnou ponukou“, ktorá je podľa jeho slov „šitá práve pre vás“. Ide o telemarketingové kľučky školených operátorov, ktorých cieľom je uzatvoriť s vami zmluvu a predať vám aj taký produkt, o ktorý v danej chvíli možno vôbec nestojíte. Tieto metódy vo veľkom využívajú predovšetkým veľké firmy v oblasti telekomunikácií a banky, ktoré nezriedka spolupracujú s externými telemarketingovými spoločnosťami. Nájdu sa však medzi nimi aj zástupcovia takých firiem, ktoré vám ponúkajú ponožky či potreby do domácnosti, ak uhradíte poštovné. Zdá sa vám to strelené a poriadne otravné? Ojedinelé nie sú ani rôzne telefonické prieskumy trhu a tí najväčší odvážlivci vám rovno oznámia, že ste sa práve stali výhercami rozprávkovej sumy.


Mohlo by vás zaujímať: Nový spôsob platenia už aj na Slovensku: Namiesto karty vám poslúži telefón


Ako sa vám dostanú „pod kožu“?

Najjednoduchším spôsobom, ako sa dostať k telefónnemu číslu, je otvoriť si verejný telefónny zoznam. Ak ale pevnú linku nemáte a nevyžiadané telefonáty vám prichádzajú na súkromné číslo, mohlo to spôsobiť náhodné vygenerovanie telefónnym automatom. Najčastejším spôsobom, ako sa spoločnosti dostanú k našim citlivým údajom, je však dodatok v podpisovanej zmluve. „Neustále mi vyvolávali zástupcovia mobilného operátora, ktorého služby využívam. Dohnalo ma to do pobočky, kde som si vyžiadala manažéra. A ten mi zamával pred očami zmluvou, v ktorej som súhlasila, že svoje osobné údaje poskytnem tretej strane na obchodné a marketingové účely. Bolo to drobnými písmenami pod čiarou, pri podpise ma na to nikto neupozornil,“ napísala nám svoje skúsenosti pani Magdaléna (43). Ďalšími možnosťami, ktorými nechtiac poskytujete na seba kontakt, sú:

  • spotrebiteľské súťaže – na obaloch bežných výrobkov, prípadne telefonické hry
  • vernostné karty – predajca vám síce poskytne zľavu pri nákupe, pri vyhotovovaní karty vás však požiada o osobné údaje

Ako sa nechceným telefonátom vyhýbať?

1. Predtým, než čokoľvek podpíšete, dôkladne si preštudujte všetky podmienky. Nedávajte súhlas so zaradením do databázy a venujte pozornosť tomu, čo je napísané drobným písmom.

2. Nereagujte. Ak si nájdete zmeškaný hovor z podozrivého čísla, nikdy nevolajte naspäť – hovor vás môže vyjsť aj na desiatky eur. Telefónne čísla z telemarketingových spoločností si priebežne ukladajte do mobilu pod názvami ako „Nedvíhať“ alebo „Neodpovedať“.


Mohlo by vás zaujímať: Nákupy cez internet pohodlne a bezpečne: Ako nesadnúť na lep podvodníkom?


3. Nekupujte. To, čo vám niekto predáva cez telefón,zväčša nezodpovedá ani cene ani očakávanej kvalite. Nenechajte sa zlomiť taktikami operátorov – ak potrebujete nový paušál, zájdite do predajne a nechajte si všetko vysvetliť z očí do očí. Pokojne si nechajte čas na premyslenie.

4. K ničomu sa nezaväzujte. Najväčším rizikom sú produkty alebo služby na skúšku. Lehotu siedmich dní si len málokto ustriehne. Ak dovtedy nevyjadrite nespokojnosť, automaticky prejdete do plnenia zmluvy, ktorá napríklad pri 24-mesačnej viazanosti môže byť problémom. Niektoré zmluvné pokuty sa pritom môžu pohybovať až do výšky 300 eur a viac.

5. Zbystrite pozornosť aj pri internetových registráciách. Pri každej z nich dobre zvážte, ktoré údaje daná webstránka vlastne vyžaduje a za akým účelom.

Čo robiť, ak vás neustále obťažujú?

  • pýtajte sa na ich údaje – názov firmy, IČO, meno operátora, priameho nadriadeného... Vždy požiadajte o vymazanie vašich údajov z databázy.
  • trvajte na potvrdení – o tom, že s danou spoločnosťou nemáte nijaké záväzky ani podlžnosti
  • obráťte sa na úrady – ak hovory pretrvávajú, sťažujte sa na Slovenskej obchodnej inšpekcii. V prípade, že vám ponuky zaváňajú podvodom, oznámte to na polícii. Pomôcť by vám mohol tiež Úrad na ochranu osobných údajov SR, mali by ste však mať v rukách hmatateľné dôkazy, že vaše údaje naozaj zneužívajú (nahrávky hovorov, výpisy,...).

Aký máte názor na telemarketingové tefonáty? Podeľte sa o svoje skúsenosti s ostatnými čitateľmi v diskusii.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (13)

  • Ala 14.02.2017, 23:25

    "Pokojne si nechajte čas na premyslenie." Ta škatula z Orangeu priamo v Orangei ani nie cez telefón, mi nedala ani dve minuty na premyslenie. Hneď mi chcela predať telefon, internet v mobile, tv kablovku všetko možné. Ja nekradnem. Nezvyknem nadávať, ale prišla som si iba zaplatiť faktúru a ona by vám predala aj pivovar keby mohla, 100 otázok mala,kolko stojí váš inrnet magio atď, horšie ako na výsluchu. Keď budu moc dotieravý treba zmeniť operátora. Predajcovia v Orangei nie sú o nič lepší ako predajcovia ktorý volajú cez telefon.

  • Števo Krúpik 02.10.2016, 09:19

    ale ved toto predsa neplatí. ja som nikdy orangu nedal číslo a minulý týždeň mi tí šialenci volali na všetky čísla, ktoré doma máme za sebou kupované v Prievidzi v Tescu. Na dve čísla v rovnakej minúte a na druhé po pár hodinách. Prekliate ponuky. Sám Orange ani nevie ako to má nastavené ako hovorí článok http://zn.sk/otravne-ponuky-mobilnych-operatorov-telefon-sa-branit/ toto chce zmenu zákona. to už nejde ďalej. Politici sa predháňajú v tom, ako chcú pomáhať ale reálne nevidím nič. Zákon proti spamu posilniť. Zákon proti otravným telefonátom od Orangu zakázať. Neviem či sa má zbúriť Slovač, napísať petície, alebo neviem čo ešte. Ale asi iná možnosť nie je.

  • Branislav 16.05.2014, 15:25

    Podľa zákona č. 250/2007 Z. z. je to agresívna obchodná praktika - obťažovanie telefonátmi. Takže je tu možnosť sa brániť, nahláste telefonáty Slovenskej Obchodnej Inšpekcii. Ja viem, že Telemarketing je legálny, ale koho to baví stále dostávať takéto telefonáty... :D

  • možno 23.01.2014, 15:59

    Možno by nebolo od veci spraviť nejaky antispamovy server kde by všetky tieto čísla boli popridávané užívateľmi a vyzdielané do sveta. Mnoho ľudi s androidami by to isto ocenilo. Malo by to však úspech vtedy ak by tam ľudia pridávali telefónne čísla aktívne (komunita).

  • Mahna Mahna 03.09.2013, 10:45

    1. vytvoril som si zaznam v tel. zozname s nazvom "Spam" 2. tomuto zoznamu zakazdym pridam otravujuce cislo (android dovoluje pridat cisel pod jeden kontakt do aleluja) 3. v detailoch kontaktu som nastavil tiche zvonenie -> vsetky hovory z tychto cisel idu do voicemailu, ktory je deaktivovany 4. ak niekto zavola z noveho cisla, tak ho najprv poslem do teplych krajin a potom vid.bod 2

  • adam 28.07.2013, 20:43

    Mam mobil vzdy zapnuty aj zvuk, kvoli chorej mamine. Ale ak mi behom dna asi 3x vola jedno cislo a aj ked nedviham opakuje sa to tyzden aj dva je to na nervy. Nakoniec som zdvihol a nejaka ponuka tak pekne vravim pani ze ci je totlane jednoducha ze mi vola kazdy den? Ona na to ze nevola, cisla im hadze automat ktory nasjkor skusa dostupnost a ci dvihnete. Ak dvihnete prepoji to na uz konkretneho pracovnika. Poziadal som o vymazanie z databazy, zacali telefonaty z ineho cisla :) co uz ...premyslam o zmene t.c a pri podpisovani poziadat o zakaz pouzitia mojho cila prave na taketo ucely. Mal by na to byt nejaky zakon, chraniaci uzivatela ako spotrebitela.

  • Jana 11.02.2013, 12:25

    pracovníci telemarketingu to tiež nemajú jednoduché...málo platená je práca a nadčasy zadarmo... take treba aj ich chápať

  • ANTI i.m.p. 10.11.2012, 20:28

    Už to robím tak ako Ria - nezdvíham "neznáme" čísla. Bacha na firmu i.m.p. ak si nedáte pozor a nebodaj budete aj počúvať ľúbezný ukecaný hlások o super ponožkách, obrázkových lexikónoch, či jazykových kurzoch prídete o peniaze za niečo čo takmer nikde nevyužijete. Na poslednú milú reklamu som - prepáčte mi - poslal do..... a tak to z mojej strany u takýchto zarábačoch dopadne stále.

  • ja 06.11.2012, 14:40

    D o ktorej hodiny dennej ci nocnej mozu tieto obchodne praktiky pouzivat a vyzvanat vam v domacnosti? Volali mi uz aj o 21.00 vraj prieskum.

  • Adolf 19.10.2012, 11:43

    Keď mám čas, naťahujem takéto rorhovory koľko to dá a na koniec všetko odmietnem. Je to veľmi zábavné...

1 2 >

Pridať komentár