Hádky a konflikty sú súčasťou života každého z nás. Nech už sa považujete za akokoľvek mierumilovného človeka, úplne sa im vyhnúť je priam nemožné. Ak sú totiž ľudia v neustálej vzájomnej interakcii, vznik konfliktu sa z času na čas považuje za jej prirodzené vyústenie.
Základom zvládania akejkoľvek hádky je predovšetkým schopnosť všímať si svoje pocity, komunikovať o svojich potrebách a nestratiť sebakontrolu. Vyžaduje si trpezlivosť, čo nemusí byť vždy jednoduché, no vedomé precvičovanie tejto zručnosti sa pre vás môže stať veľmi vzácnym nástrojom. Či už sa stanete súčasťou konfliktu v súkromnom alebo pracovnom živote, existuje niekoľko rád, ktoré vám pomôžu zvládnuť túto nepríjemnú situáciu vyrovnane a v relatívnom pokoji. My vám v tomto článku prinášame aspoň niektoré z nich.
Spomaľte a zhlboka dýchajte
Hlboký nádych a výdych aktivuje váš parasympatický nervový systém, ktorý je súčasťou autonómnej nervovej sústavy a umožní vám uvoľniť sa. Vaša myseľ dostane príležitosť pokojnejšie premýšľať a nereagovať s úplne horúcou hlavou. Na chvíľu sa zastavte a prestaňte sa hádať, aby ste získali jasnejšiu myseľ.
Počúvajte, čo vám hovoria
Nemusíte automaticky súhlasiť so všetkým, čo vám hovoria. No namiesto toho, aby ste robili unáhlené závery, dajte druhej strane šancu a snažte sa pochopiť, čo sa vám snaží povedať. Nesprávna komunikácia môže byť jedným z dôvodov, prečo ostávajú niektoré hádky nedoriešené. Ak niečomu nerozumiete, požiadajte o vysvetlenie. Ak má byť váš názor rešpektovaný, nezabudnite na vzájomné porozumenie a ponechajte príležitosť na vlastný názor aj druhej strane.
Stavte na úprimnosť
Klamstvo nie je v žiadnom prípade namieste. Ak vám skutočne záleží na tom, aby sa problémy vyriešili, buďte za každých okolností úprimní a priami. Otvorte sa druhej strane, hovorte o tom, čo vás trápi, no zároveň sa snažte ostať konštruktívni a rozvážni.
Kontrolujte intenzitu vášho prejavu
Konfliktné situácie často podnecujú chuť zvýšiť hlas. Krikom však nič nevyriešite. Naopak, druhá strana sa bude cítiť v defenzíve a ohrození. Ak teda nechcete vytvoriť úplne nepriateľské prostredie, namiesto dvíhania svojho hlasu sa snažte vyzdvihnúť svoje argumenty.
Nestraťte nad sebou kontrolu
Nedovoľte, aby vás druhá strana zmanipulovala a presvedčila o niečom, čomu v skutočnosti neveríte. Buďte asertívni, nenechajte sa zatlačiť do úzadia. Komunikujte, vyjadrujte svoje myšlienky a názory jasne, zreteľne, vyrovnane, bez akéhokoľvek agresívneho správania. Namieste nie sú ani nadávky, vyhrážky či osobné urážky. Pokiaľ sa vám podarí ovládať svoje emócie, hoci by sa druhá strana snažila vás vyprovokovať, nezhody sa s najväčšou pravdepodobnosťou postupne vytratia.
Zachovajte si otvorenú myseľ
Držte sa vždy aktuálneho problému a zamerajte sa na budúcnosť. Nevyhadzujte druhému na oči prešľapy a chyby z minulosti. Nesnažte sa o nabaľovanie ďalších problémov. Tým by sa len urovnávanie aktuálneho konfliktu ešte viac predĺžilo.
Vyhnite sa irónii a obviňovaniu
Ak nechcete ešte viac prilievať olej do ohňa a stupňovať už existujúce napätie, zabudnite na sarkastické poznámky. Vaším hlavným cieľom je problém vyriešiť, nie svoje okolie osočovať a hľadať za každú cenu vinníka. Ak bude druhá strana od vás počúvať neustálu kritiku, je logické, že sa bude brániť, čím sa môže odviesť pozornosť od skutočného problému.
Nechajte riešenie problému na neskôr
Ak máte pocit, že rozhovor nikam nevedie, alebo začína byť emocionálne náročný, jednoducho ho na určitý čas ukončite. Problém nemusíte vyriešiť okamžite. Ak sa potrebujete s niekým poradiť, neváhajte a urobte to. Nikdy sa však úplne nevzdávajte. Nedoriešený problém by vás stále trápil a prenasledoval. Konverzáciu môžete kedykoľvek obnoviť, ak sa neskôr dohodnete, že ďalší rozhovor by mohol byť užitočný a produktívny.
Zdieľať na