Bezlepkový detox odľahčí črevá a posilní zdravie: Má však aj nástrahy

Foto: Gettyimages

Foto: Gettyimages

Rýchly životný štýl, stres a nie vždy ideálna strava sa dokáže negatívne podpísať pod naše zdravie aj vzhľad. Môžeme sa cítiť unavení, bez nálady, trpieť črevnými problémami. Pomôcť v takýchto prípadoch dokáže aj krátkodobý bezlepkový detox, ktorý náš organizmus reštartuje. Má však svoje pravidlá.

Celiakia hore nohami

Sú ľudia, ktorí majú bezlepkovú diétu celý život. Lepok im totiž vyslovene škodí. Na túto bielkovinu, obsiahnutú hlavne v obilninách, sú alergickí. Pri jej konzumácii môže dôjsť k trvalému poškodeniu stien či slizníc tenkého čreva. Liečba celiakie – alergie na lepok, neexistuje. Jedinou šancou na nápravu a zmiernenie problémov je teda prísne vylúčenie lepku zo stravovania.

Popri ľuďoch s potvrdenou diagnózou sú tu však aj takzvaní módni celiatici. Vo svete v posledných rokoch nastal doslova ošiaľ bezlepkového stravovania. Bezlepkovým stravovaním sa dnes chvália mnohé svetové celebrity. Tvrdia, že stravovanie bez lepku im dodáva energiu a je dobré aj na chudnutie.


Mohlo by vás zaujať: Neviete stráviť bežnú múku? Skúste náhrady bez lepku, určite vám zachutia


Skúste to bez lepku

Bezlepkový detox trvá 7-10 dni. Ako ho zvládnuť čo najlepšie?

– Ak sa nechcete vzdať chleba a pečiva, môžete si kúpiť bezlepkové produkty vyrábané z kukuričnej alebo ryžovej múky. Chlieb si môžete upiecť aj doma, či už v domácej pekárni alebo v rúre. Čerstvé bezlepkové pečivo a koláčiky ponúka tiež viacero pekární a predajní so zdravou výživou.

– Ako prílohu budete zrejme najčastejšie konzumovať ryžu. Nemusíte ju pripravovať len klasicky, skúste si ju ozvláštniť napríklad tým, že do nej pri varení nakrájate cesnak či jarnú cibuľku, okoreníte ju kari korením alebo kurkumou.

– Keď vám ryža veľmi nechutí a nechcete jesť len bezlepkové cestoviny, skúste experimentovať so zemiakmi. Uložte ich na pekáč, osoľte, okoreňte, pridajte rozmarín a pokvapkajte olivovým olejom. Skvelé budú aj s rozkrojenou hlavičkou cesnaku.

– Častejšie zaraďte do jedálnička strukoviny, ako šošovica, fazuľa a hrach. Dodajú vám potrebné bielkoviny a možno ich pripravovať na rôzne spôsoby.

– Okrem klasickej zeleniny zvoľte aj druhy, ktoré bežne v jedálničku nemávate, napríklad repu, dyňu či batáty. Tie sú výborné nielen pečené, ale aj ako pyré.

– Mnohí majú obavy, ako si bez múky poradia so zahusťovaním pokrmov a pečením. Nie je to však žiaden problém. V obchode dostať rôzne bezlepkové zmesi, z ktorých pripravíte zápražku. Použiť však môžete aj zemiakový či kukuričný škrob a na zahustenie do omáčok sa skvele hodí tiež zemiak či cibuľa.

– Pri pečení môžete klasickú múku nahradiť bežnou bezlepkovou, ale aj kokosovou či mandľovou, strúhaným kokosom, rozmixovanými vopred namočenými kešu orieškami, pudingovým práškom alebo napríklad banánom.

Má aj svoje tienisté stránky

Odborníci varujú, že osobám, ktorým lepok nespôsobuje problémy, sa dlhodobé bezlepkové stravovanie neodporúča. Rôzne výskumy však ukazujú, že takéto stravovanie u osôb bez celiakie môže mať svoje úskalia. Bezlepková strava je obvykle menej pestrá a kto sa vyhýba celozrnným výrobkom, prichádza o dôležité živiny, ako sú vláknina alebo vitamíny skupiny B. Nižší obsah takýchto potravín môže mať za následok zvýšené riziko ochorení srdca a ciev, čo vyplýva aj zo štúdie uskutočnenej Harvardskou lekárskou fakultou v Bostone.

Ako je potom možné, že zdraví ľudia, ktorí si nasadili takúto diétu, sa začali cítiť oveľa lepšie? Či už z hľadiska energie, úpravy hmotnosti či kvality pleti. Hlavný problém je v tom, že lepok neprijímame len v obilninách. Keďže plní funkciu spojiva a zmäkčovadla, v potravinárskom priemysle je mimoriadne rozšírený a je súčasťou množstva polotovarov. Vďaka ich konzumácii sme tak doslova „prelepkovaní“. Krátkodobý detox teda naozaj môže pomôcť k tomu, aby sme sa cítili lepšie. Sledujte svoje telo a pokiaľ vám takáto strava nebude vyhovovať, vráťte sa k pôvodnej.


Vyskúšali ste už bezlepkový detox? Napíšte ostatným čitateľom svoje skúsenosti do diskusie pod článkom.

Zdroj: Mirka

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close