Prehľad nebezpečných diét: Pozor na riziká, ktoré so sebou prinášajú – ako ich eliminovať?

Existuje niekoľko druhov diét (Zdroj: GettyImages)

Každá zmena v stravovaní, ktorú sa rozhodneme podstúpiť má svoj dôvod. Môžu nás k tomu viesť zdravotné ťažkosti, presvedčenie, snaha upútať pozornosť, ale aj zbaviť sa prebytočných kilogramov. Hoci po rozhodnutí pristúpiť k diéte očakávame konkrétne prínosy, nemali by sme zabúdať na špecifiká, ale aj riziká, ktoré so sebou niektoré typy diét prinášajú.

Nie je diéta ako diéta

Mnoho ľudí si pojem diéta vysvetľuje ako spôsob chudnutia. Diéta je v skutočnosti predpísaný spôsob stravovania. Môže ísť o diétu navrhnutú lekárom (gastroenterológom, diabetológom, imunológom či iným špecialistom), alebo výživovým poradcom.

Za rizikovú situáciu považujeme, ak ľudia siahajú po diétach svojvoľne. Najčastejším dôvodom zmeny jedálnička býva snaha zredukovať svoju hmotnosť; vtedy hovoríme o redukčnej diéte. Pre mnohých bývajú príčinou nutnosti upraviť stravu zdravotné ťažkosti.

Väčšina ľudí spolieha počas doby, kedy dodržiavajú diétu, na subjektívne hodnotenie svojho stavu. Diéta môže viesť napríklad k zníženiu hmotnosti, k viditeľnej úprave vzhľadu vlasov, nechtov či kože, k pocitu lepšieho trávenia. Čo však nedokážeme adekvátne vyhodnotiť sú vnútorné zmeny v organizme. Tie môžu byť pozitívne, ale aj negatívne, až nezvratné.

Ak pristúpime k diéte, kvalitná diagnostika a dohľad by mali byť samozrejmosťou

Pokiaľ ide o pacientov, ktorí sú sledovaní pod odborným dohľadom svojho ošetrujúceho lekára, je väčší predpoklad, že zmena stravovania je zvolená vhodne s ohľadom na konkrétny problém. Ak si diétu nastavujeme sami, nemusíme postrehnúť všetky riziká a prípadné nebezpečné prejavy účinkov nevhodne zvolenej diéty.

Za základ nastavenia akejkoľvek zmeny v stravovaní považujeme dôkladnú diagnostiku. Analýza mikrobiómu čreva nám dokáže podať dokonalý obraz o stave nášho čreva. Mikrobióm a jeho stav má zásadný vplyv na celkové zdravie a pohodu človeka. Jeho spoznanie a starostlivosť oň je dôležitým nástrojom pre prevenciu a liečbu chronických chorôb.

Neodmysliteľnou súčasťou nastavenia optimálneho a vyváženého stravovanie je komplexné výživové poradenstvo. V dnešnej dobe je kľúčové nielen pre ľudí s tráviacimi ťažkosťami a chorobami. Rovnako ho potrebujú športovci, manažéri, či podnikatelia. Pre rôzne typy diagnóz je detailné spoznanie mikrobiómu a následne vyvážená strava pod dohľadom lekára často jediným východiskom pre návrat k normálnemu fungovaniu.

Diéty, ktoré sa na zložení črevného mikrobiómu podpisujú najviac

Nižšie uvedený zoznam diét predstavuje pre naše trávenie a zloženie črevného mikrobiómu zvýšené riziko. Prečo je tomu tak?  Miera rizika súvisí s podstatou konkrétnej diéty. Väčšina uvedených diét je založená na vynechaní niektorých zložiek v stravovaní a uprednostňovaní len určitých skupín potravín.

Carnivore diéta

Ide o diétu, ktorej základnou zložkou potravy sú živočíšne bielkoviny, teda mäso, a tuky. Podobne ako Keto diéte, aj v Carnivore diéte sa vynechávajú sacharidy.

Zoznam potravín, ktoré Carnivore diéta povoľuje, zhŕňa najmä červené mäso (hovädzie, bravčové, jahňacie), s dôrazom na mastnejšie kúsky mäsa, aby sa prijímalo dostatok kalórií. „Ideálna“ potrava v tejto diéte pochádza zo zvierat chovaných na pastvinách a z morských plodov ulovených vo voľnej prírode. Mnoho nadšencov do svojich jedálničkov zaraďuje aj vajcia a plnotučné mliečne výrobky. Najprísnejšia forma obsahuje výlučne živočíšne produkty bez dochutenia. Uvoľnenejšia forma zahŕňa aj bylinky a korenie alebo malé množstvo nízko sacharidovej neškrobovej zeleniny. V oboch prípadoch je však jedálniček ochudobnený o zdraviu prospešné látky a živiny. V strave tejto diéty je zastúpených málo probiotík a takmer žiadne prebiotiká. Prirodzené probiotiká obsahujú napríklad fermentované potraviny, najmä zelenina, prebiotiká zase ovocie a zelenina, ktoré sa pri Carnivore diéte konzumovať nesmú.

Keto diéta

Ketogénna diéta – nazývaná tiež „keto“ alebo bielkovinová diéta je založená na príjme vysokoproteínových a nízkosacharidových jedál.  Počas keto diéty sa zameriate na príjem potravín s vyšším obsahom bielkovín a zdravých tukov. Telo po pár dňoch na takejto striktnej diéte prejde do stavu nazývaného ketóza. V tomto stave môžete pociťovať únavu a slabosť, čo je spôsobené prechodom na iný zdroj energie; telo vynakladá na spaľovanie viac energie ako po prijatí sacharidov. Pocity pretrvávajú asi týždeň, po tomto čase si telo na nový spôsob trávenia a výdaja energie zvykne. Počas celej doby môžu organizmu chýbať dôležité vitamíny, minerály a živiny, o ktoré prichádzate vynechávaním ovocia, ale aj strukovín či hľuzovín, ktoré patria medzi  „zakázané “ potraviny.

Detoxikačná diéta

Existuje niekoľko druhov detoxikačných diét. Krátkodobé trvajú iba niekoľko dní, niektoré však počítame v týždňoch. Každá detoxikačná diéta je zameraná na chudnutie, odľahčenie a prečistenie tráviaceho traktu a zbavenie sa toxínov. Jedlá alebo nápoje v každom detoxikačnom programe sa môžu líšiť. Hoci neexistuje jednoznačný a jediný názor na to, ktoré jedlá úplne vynechať, spoločným znakom je výrazné obmedzenie kalórií a sacharidov, preto často hovoríme o nízkokalorickej alebo nízkosacharidovej diéte. Riziko detoxikačnej diéty spočíva najmä v dobe jej trvania. V prípade dlhodobej striktnej nízkokalorickej alebo nízkosacharidovej diéty dochádza v organizme k nedostatku živín.


Mohlo by vás zaujať: Eliminačná diéta dokáže zázraky, je vhodná aj pre vás? Zistite, kedy je pre vaše trávenie nutný čas zakročiť


Eliminačná diéta

Podstatou eliminačnej diéty je vylúčenie konkrétnej skupiny potravín z jedálnička. Dôvodom jej zavedenia môže byť potravinová alergia, intolerancia alebo senzitivita. Podľa toho, ktorá zo skupín potravín sa vynechá, môžeme v rámci eliminačných diét hovoriť napríklad o histamínovej, bezlepkovej alebo bezlaktózovej diéte.

Riziko tohto typu stravovania nespočíva len v tom, že sa vynechá nejaká skupina potravín, ktorá pravdepodobne spôsobuje pacientovi problémy, ale v tom, čím sú tieto potraviny nahrádzané. V praxi sa stretávame s tým, že pacienti z nevedomosti nahradia napríklad potraviny, ktorých základom bol lepok, nekvalitnými bezlepkovými produktmi. Takéto riešenie nemusí byť vhodné ani správne. Priemyselne spracované bezlepkové produkty sú často plné prídavných látok, farbív a iných nevhodných zložiek, ktoré negatívne ovplyvňujú našu mikrobiotu. Riešením je v tomto prípade nahradiť lepkové potraviny za prirodzene bezlepkové, ako je napríklad pohánka, pšeno a podobne. V prípade bezlaktózovej diéty zase hrozí nedostatok prirodzených probiotík v strave, ktoré sa nachádzajú najmä v kyslom mlieku, kefíre, jogurtoch či syroch.

Fast-food stravovanie

Tzv. západný spôsob stravovania sa stal obzvlášť obľúbeným u niektorých skupín ľudí, pre ktorých je podstatným, veľakrát dokonca žiaľ jediným kritériom stravovania sa čas. Ide napríklad o zaneprázdnených manažérov alebo tínedžerov. Jedálniček je v takomto prípade plný priemyselne spracovaných potravín a jedál rýchleho občerstvenia. Často ich tvoria vyprážané, mastné, sladké či nadmerne slané, korenené a umelo dochucované jedlá. Hoci v tomto prípade nehovoríme o diéte, ale spôsobe stravovania, podstata rizika je podobná ako pri vyššie uvedených diétach. Mikrobióm čreva je oslabený v dôsledku absencie primárnych, priemyselne nespracovaných potravín. Strava je ochudobnená o dôležité živiny. Alebo naopak, práve pri tomto spôsobe stravovania sú nadmerne prítomné škodlivé látky.

Pre zdravý črevný mikrobióm je základom pestrosť v stravovaní

Väčšina diét, pre ktoré sa ľudia samovoľne rozhodnú, je potenciálne riziková. Len veľmi málo z nich je nastavených rozumne. Prísne diéty môžu dokonca niektorým skupinám ľudí viac ublížiť, ako prospieť.

Rizikom diét vo všeobecnosti je, že telo buď potrebné živiny neprijíma, príp. je o ne výrazne ochudobnené, alebo naopak, prijíma nadbytok jednostranne orientovanej stravy, ktorá môže pôsobiť na organizmus škodlivo. Ľudia počas diét často volia užívanie doplnkov výživy, čo je téma, ktorej je potrebné sa venovať samostatne. Najväčším rizikom je strava ochudobnená nielen o vitamíny a minerály, ale aj vlákninu a probiotiká, či prebiotiká nachádzajúce sa prirodzene v niektorých potravinách. Tým dochádza k zhoršeniu podmienok vhodných pre rast užitočných mikroorganizmov.

V praxi sa v našej ambulancii často stretávame so situáciou, kedy si pacient v dobrej viere, aby pomohol svojmu tráviacemu traktu, vylúči množstvo jedál. Preto na našej klinike dbáme o dôslednú diagnostiku a snažíme sa predchádzať neopodstatnenému vylučovaniu potravín z jedálnička. Veríme, že čím je stravovanie bohatšie, tým silnejší je mikrobióm. A od toho sa následne odvíja celé fyzické a psychické zdravie človeka. Základom stravovania, ktoré podporuje zdravý črevný mikrobióm, je vyváženosť a pestrosť. Aby sme na konci toho všetkého mali nielen dobré trávenie, ale aj dobrý pocit.


Objavte ešte viac zaujímavých článkov, receptov a videí!

Zdroj: Symptomedica

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close