Obľubujete ovocné či zeleninové šťavy? Pozor, ich pitie má svoje pravidlá!

Foto: Gettyimages

Foto: Gettyimages

Odborníci odporúčajú denne zjesť aspoň 5 kúskov ovocia a zeleniny. Niekedy je to náročná úloha. Ako užitočné riešenie sa nám ponúkajú šťavy z čerstvých plodov. Nášmu telu poskytujú veľa vitamínov, minerálov a ďalších živín. Pri ich konzumácii je však dôležité dbať na určité pravidlá, aby sme z nich mohli vyťažiť maximum pre naše zdravie.

Kedy a ako ich konzumovať?

1. Čím skôr, tým lepšie: Pripravujte ich tesne pred konzumáciou. Už po niekoľkých minútach sa biologicky aktívne látky začínajú rozkladať, preto šťavu vypite čo najskôr. Ak nevládzete, pokvapkajte ju citrónovou šťavou, prikryte a dajte do chladničky.

2. Aspoň pol hodiny pred jedlom: V prázdnom žalúdku sa šťava rýchlo vstrebe a ihneď sa začne podieľať na biochemických procesoch. Po jedle už nie je taká užitočná. Zmiešaná s jedlom spôsobuje vylúčenie veľkého množstva plynov v črevnom trakte.

3. Záleží na zložení: Čisté ovocné a šťavy s väčším podielom sladkej zložky než zeleninovej si doprajte radšej dopoludnia. Zeleninové šťavy a ich kombinácie s kyslejším ovocím môžete piť aj popoludní alebo večer. Obsahujú menej cukru.

4. Pozor na zuby: Mali by ste ich piť cez slamku a potom si ústa vypláchnuť vodou. Obsahujú totiž veľa organických kyselín, ktoré rozleptávajú zubnú sklovinu. Pri pravidelnej konzumácii znižujú jej tvrdosť.


Mohlo by vás zaujať: Detox v podobe zeleninových a ovocných štiav: Naozaj naše telo prečistí?


Úskalia chýbajúcej vlákniny

Celý kus ovocia treba pohrýzť a požuť. Väčšinou dobre zasýti a je ťažké zjesť ho veľa. Cukor je v ňom pospájaný štruktúrou vlákniny, ktorá spomaľuje jeho vstrebávanie. Vďaka tomu je poslaný do pečene postupne, v malých dávkach. Tak ho môže jednoducho metabolizovať. Ak vypijete pohár ovocnej šťavy, je to akoby ste zjedli naraz viac kúskov ovocia, ale bez vlákniny. Množstvo cukru je absorbované a poslané do pečene veľmi rýchlo. Značné množstvá ovocného cukru – fruktózy – dokáže metabolizovať, no ak dostane viac, ako je schopná zvládnuť, táto časť sa hneď premieňa na tuk.

Náš tip: Ovocnú šťavu zrieďte s vodou alebo minerálkou. Nevypijete tak veľký podiel fruktózovej zložky, no chuť si vychutnáte takmer bez zmeny.

Má smoothie v niečom navrch?

Na rozdiel od šťavy získanej odšťavovaním plodov, smoothie sa pripravuje rozmixovaním plodov s celou dužinou. Nedochádza tým k odstraňovaniu vlákniny. Práve tá spomaľuje vstrebávanie fruktózy, teda vydržíme dlhšie sýti. Hlavným problémom oboch produktov je privysoký obsah fruktózy. Pripravujeme ich z niekoľkých kusov ovocia či zeleniny, ktoré by sme celé sotva zjedli naraz. Dôsledkom sú často tráviace ťažkosti, hnačky a plynatosť.


Mohlo by vás zaujať: Predvianočná kúra ovocnými šťavami: Prečistia organizmus aj pomôžu schudnúť


Odporúčania na záver

Denná dávka závisí najmä od celkového kalorického príjmu a fyzickej aktivity jednotlivca. Pre dospelého to môžu byť 2-3 dcl ovocnej šťavy alebo 3-4 dcl zeleninovej šťavy denne. Odporúča sa zriediť ich s čistou či minerálnou vodou.

Pri rozhodovaní sa koľko štiav zaradiť do jedálnička je nevyhnutné zvážiť všetky výhody aj nevýhody. Malé dávky ovocnej šťavy nemusia spôsobiť závažné ťažkosti zdravým, štíhlym a aktívnym ľuďom. Avšak môžu byť úplnou pohromou pre obéznych a ľudí s metabolickými problémami. Rast spotreby fruktózy v posledných desaťročiach súvisí s nástupom epidémie obezity.

Dávajte prednosť zeleninovým šťavám a smoothies. Ak odšťavujete ovocie, potom také, s čo najnižším podielom cukru. Ovocné šťavy používajte ako rýchly zdroj energie, napríklad pri športovaní. Plodiny sa snažte jesť najmä vcelku: obsahujú menej cukru, veľa vlákniny a ďalších živín. Pôsobia v celom komplexe látok a organizmus ich lepšie zužitkuje.


Ako často si ovocné šťavy doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Vlaďa

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close