Spoznajte svoje práva: Čo, ako a dokedy môžete reklamovať

peniaze

SITA

Stalo sa vám, že od vás reklamovaný výrobok zamestnanec predajne nechcel prevziať? Rozhodne nepatríte medzi výnimky. Heslo „náš zákazník, náš pán“ totiž v tomto prípade niekdy neplatí. Ako spotrebiteľ však máte svoje práva, ktoré sa určite oplatí poznať. Osvojte si tie najdôležitejšie z nich a predavači budú na vás krátki!

Čo hovorí zákon?

Dvojročná záručná doba v našich končinách už nejaký ten rok nepredstavuje neznámy pojem, ale bežnú súčasť reklamačného poriadku. No hoci je 24 mesiacov garancie považovaných za európsky štandard, neplatí to pri každom výrobku. Táto doba môže byť variabilná v závislosti od druhu tovaru a vôle výrobcu. Výnimku tvoria potraviny bez uvedeného dátumu spotreby, kde záruka trvá maximálne 8 dní. Ďalej sú to krmivá (3 týždne) či živí domáci miláčikovia (6 týždňov). Pri takých investíciách, akou je, napríklad, kúpa osobného automobilu, sa záruka môže vyšplhať až na obdobie siedmich rokov.

Príliš snaživý kolega – požehnanie alebo trest?

Čo všetko môžete reklamovať?

Reklamovať môžete chybu výrobku, nekvalitné služby, nesplnenie vlastnosti uvedenej v popise tovaru či dokonca poškodenie, ktoré vzniklo z dôvodu nesprávneho návodu na použitie, prípadne montáž. To platí aj pri zlacnenom tovare, ktorý doteraz nebol použitý a výpredajových kusoch. Ak sa po istom čase používania objaví závada výrobku, tá môže byť buď odstrániteľná alebo trvalá. V prvom prípade máte nárok na bezplatnú opravu, prípade náhradu v podobe zhodného kusu, ktorý je nový a nepoškodený. V druhom prípade môžete voliť medzi výmenou tovaru za nový a vrátením peňazí. Lehota, za ktorú musí predajca nápravu vykonať, by však nemala presiahnuť 30 dní.

Vyšší plat v čase krízy? Za pokus to určite stojí!

Ako v prípade reklamácie postupovať?

  1. Nezabudnite na pokladničný doklad, prípadne záručný list alebo kúpno-predajnú zmluvu.
  2. Originálnym obalom sa pri reklamácii netrápte, ten nie je podmienkou.
  3. Snažte sa mať v danej situácii aspoň jednu osobu ako svedka.
  4. Trvajte na tom, že v prípade potreby si necháte vypracovať znalecký posudok.
  5. Nenechajte sa vyprovokovať, nezvyšujte hlas a predkladajte logické argumenty.
  6. Pred podpisom si pozorne prečítajte celý reklamačný protokol.
  7. Pamätajte, že záručná doba sa predlžuje o počet dní, ktoré reklamovaný výrobok strávil u predajcu.
  8. Ak nie ste spokojný s tým, ako prebiehala vaša reklamácia, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Bežecké tenisky ušité na mieru: Takto si vyberiete tie správne!

Trikrát a dosť

Ak sa určitá závada po čase objaví znova, čím skôr ju opäť reklamujte. Skúsenosti čitateľa Jozefa (46) hovoria o tom, že sa to určite vyplatí. „Mal som topánky s koženou výstelkou, ktorá sa stále rolovala. Pri tretej reklamácii som požiadal o vrátenie peňazí. Predavačka bola neochotná a nahnevaná, nakoniec však ustúpila.“ Ak poznáte svoje práva a dokážete vystupovať s primeranou dávkou asertivity, reklamácie by ste mali hravo zvládnuť.

Zdroj: SITA, sxc, Johnny

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close