Super posila pre oči aj pokožku? Dajte šancu niektorým zo žltých potravín

Gettyimages

Gettyimages

Prečo je usmievavý smajlík žltý? Pretože už pohľad na túto farbu vyčaruje lepšiu náladu a pociťujeme viac príjemnej energie. Určite dokážete v priebeh pár sekúnd vymenovať zástupcov „slniečkového“ ovocia, a zrejme nájdete aj niekoľko druhov zeleniny. Avšak viete, aké prírodné bohatstvo sa v nich ukrýva?

Je dobré spomenúť, že každá farba plodín reprezentuje istú hojnosť živín. V prípade žltých plodov ide najmä o alfakarotén a betakarotén, ktoré stoja za ich žiarivosťou a v ľudskom tele sa menia na prospešný a veľmi potrebný antioxidant – vitamín A. Pripisuje sa im schopnosť prispievať k ochrane zraku, pokožky, slizníc a zdravia kardiovaskulárnej sústavy. Ďalej v nich nájdeme aj vitamíny C a B (aj kyselinu listovú), ďalšie karotenoidy – betakryptoxantín, luteín a zeaxantín. Spomedzi minerálov najmä magnézium, fosfor, mangán a draslík.


Mohlo by vás zaujať: Prírodná zbraň proti rakovine: Ochránia vás pred ňou tieto potraviny


Banány

Sladké a voňavé, sú výborným zdrojom draslíka, ktorý vystupuje v mnohých biologických procesoch. Reguluje rovnováhu tekutín, pôsobí na odvodňovanie organizmu a zároveň uvoľňuje svalstvo ciev, čím dochádza k zníženiu krvného tlaku. Obsahujú vlákninu, ktorá vás na dlhšie zasýti. Zaujímavou je látka tryptofán, ktorá sa postará o lepšiu náladu a podporí snahu schudnúť.

Ananás

Extra dávka antioxidantov ukrytá v tomto tropickom ovocí pomáha zmierňovať vplyv voľných radikálov na zdravé bunky. Lepšie predídeme zápalom a naša imunita poľahky zdolá sezónne nástrahy. Látka známa pod názvom bromelaín robí z ananásu silného spojenca proti autoimunitným ochoreniam, pri prevencii rakoviny, kardiovaskulárnych chorôb aj osteoartritídy.

Citróny

Vysoký obsah kyseliny citrónovej a vitamínu C je prospešný pri detoxikácii tela (najmä pečene) a pri úprave trávenia. Pohár vlažnej citrónovej vody ráno nalačno sa stal jedným z dlhoročných trendov v snahe naštartovať metabolizmus. V prípade „céčka“ nejde len o aktivovanie obranyschopnosti alebo činnosť trávenia. Podporuje tvorbu kolagénu, ktorý udržuje pevnosť pokožky a chráni ju pred skorým vznikom vrások.  A keďže sa jeho tvorba s pribúdajúcim vekom v ľudskom tele prirodzene znižuje, nie je nič jednoduchšie, ako si dopriať poriadnu dávku vitamínu C práve prostredníctvom osviežujúcich a všestranne využiteľných citrónov.


Mohlo by vás zaujať: Ktoré ovocie a zelenina obsahujú najviac pesticídov? Pozrite si ich zoznam


Kukurica

Často sa na ňu pozerá cez prsty – ako na kalorickú bombu. Ide však o tretiu najrozšírenejšiu obilninu na svete, na ktorú nedajú dopustiť najmä v Južnej Amerike. Zaiste vás poteší, že lahodná kukurica jebezlepková a obsahuje vlákninu, podporí trávenie a prečistí črevá. Prítomnosť širokej plejády vitamínov B je dobrou správou pre naše nervy aj náladu. Navyše, obsahuje cenný mangán, o ktorom sa veľa nehovorí, no je nevyhnutný pre uchovanie zdravej štruktúry kostí. Jeho nedostatkom trpia najmä ženy v menopauze, ktoré sú často ohrozené práve rozvojom osteoporózy.

Mango

Ak trpíte nespavosťou, trápi vás podráždenosť a nervozita, siahnite po voňavom a šťavnatom mangu. Patrí totiž medzi najväčšie prírodné zásobárne vitamínu B6. V hojnej miere zastúpený betakarotén vám ponúka ochranu pred šeroslepotou a čiastočne aj pred ultrafialovým žiarením. Postará sa o krajšiu farbu pokožky a odolnejšie vlasy. Obsahuje cenné enzýmy, ktoré urýchľujú metabolizmus a podporujú prirodzenú detoxikáciu tela. Je dobrou alternatívou aj pri prechladnutí – zloženie manga totiž priaznivo pôsobí na obnovu slizníc.

Žltá paprika

Červená, zelená, oranžová, ale aj žltá. Paprika je jedným z najvýznamnejších zdrojov vitamínu C a s prehľadom porazí citrusy: paprika má približne 150-240 mg/100 g vs citrón asi 50 mg/100g. Kým červená vedie v množstve betakaroténu a lykopénu so silnými antoxidačnými účinkami, v žltej sú hojne obsiahnuté luteín a zeaxantín, ktoré „strážia“ jeden z najcennejších zmyslov aj vo vyššom veku – prispievajú totiž k ochrane zraku pred šedým zákalom.


Aké žlté potraviny si najčastejšie doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Lucia, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close