Vláknina pre zdravie hrubého čreva aj celého tela: Kde jej nájdeme najviac?

Jablká

thinkstockphotos.com

Vláknina je nesmierne cenná kvôli svojmu prínosu pre zdravie človeka, ako aj pri snahe o chudnutie. Snáď ani neexistuje diéta, ktoré by neobsahovala nejakú potravinu s vysokým obsahom vlákniny. Čo vláknina vlastne je, ako pôsobí vo vašom tele a ktoré potraviny sú jej najlepšími zdrojmi?

Čo je to vláknina?

Vláknina je významná zložka potravy, resp.zmes nestráviteľných sacharidov, ktorá sa vyskytuje v určitých druhoch potravín. Sama o sebe zahŕňa množstvo látok, ako napríklad pektín, lignín či celulózu. Žalúdkom a črevami prechádza takmer v nezmenenom stave, pričom na seba viaže vodu a odpadové látky, ktoré pomáha lepšie odviezť z vášho tela. Delí sa na rozpustnú a nerozpustnú vlákninu. Príjem obidvoch typov vlákniny je nevyhnutý pre vaše zdravie a správne fungovanie organizmu.

Aký je medzi nimi rozdiel?

Rozpustná vláknina má schopnosť veľmi dobre viazať vodu, napučí a v tráviacom trakte tiež fermentuje. Reguluje trávenie sacharidov a tukov, čo vedie k pocitu väčšieho nasýtenia a následnému zníženiu chuti na jedlo. Z veľkej časti je tiež živinou pre mikrobiálnu flóru a tak pôsobí aj ako probiotikum. Naproti tomu nerozpustná vláknina je hrubá hmota, ktorá sa vo vode nijako nerozpúšťa a v tráviacom trakte nefermentuje. Napomáha však kvalitnejšiemu a dokonalejšiemu vyprázdňovaniu hrubého čreva a zabezpečuje lepšie vylúčenie odpadových látok. Navyše, nevadí jej ani tepelná úprava.


Mohlo by vás zaujať: Ovsenými vločkami zabijete dve muchy jednou ranou: Schudnete a zlepšíte si zdravie


Kde nájdete najviac vlákniny?

Zdrojmi nerozpustnej vlákniny sú:

  • šupky obilných zŕn, celozrnné pečivo
  • huby
  • orechy a semená
  • nelúpaná ryža
  • pšeničné, kukuričné otruby
  • ľanové semienka
  • karfiol, fazuľa, cuketa, zeler

Zdrojmi rozpustnej vlákniny sú:

  • jablká, hrušky, banány
  • hrach, strukoviny, brokolica
  • jačmeň, ovos, žito
  • psyllium
  • sója a produkty z nej
  • ľan a produkty z neho
  • zemiaky
  • koreňová zelenina

Mohlo by vás zaujať: Spravte niečo pre svoje črevá: Doprajte si pravidelne tieto potraviny


Koľko vlákniny denne zjesť?

Odborníci odporúčajú aspoň 20 – 35 gr. vlákniny denne pre zdravého dospelého človeka. U detí od dvoch rokov sa dá množstvo vlákniny vypočítať jednoduchou rovnicou. Ku veku dieťaťa sa pripočíta číslo 5. Teda 5 ročné dieťa by malo zjesť za deň zhruba 10gr. vlákniny. Väčšinou je však táto prospešná potravinová zložka prijímaná v omnoho menšom množstve, čo je škoda, pretože je prevenciou pred mnohými zdravotnými problémami. Navyše pomáha aj čo to zhodiťz prebytočných kilogramov. Tým, že v čreve napučí, dokáže vás udržať bez pocitu hladu dlhší čas. To znamená, že zjete a v konečnom dôsledku aj priberiete menej.

Kedy je vláknina prospešná?

  • prevencia pred rakovinou hrubého čreva
  • čistí črevné steny
  • podporuje trávenie
  • zabraňuje zápche
  • chráni pred vznikom cukrovky
  • znižuje cholesterol
  • bojuje proti osteoporóze
  • predchádza hemoroidom
  • znižuje riziko infarktu a mŕtvice až o 1/3

Máte vo svojej strave dostatok vlákniny? Ktoré zo spomínaných potravín si doprajete najčastejšie? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Oliver

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close