Trúfate si na pár dní bez mlieka? S telom sa začnú diať divy!

Žena s pohárom mlieka

Mlieko má prirodzene miesto v našom jedálničku, no objavuje sa čoraz viac stravovacích režimov, ktoré s ním nepočítajú (Zdroj: GettyImages)

Uvažovali ste už o tom, že by ste dočasne vylúčili zo stravy mlieko a mliečne výrobky? Máte pocit, že vám je po jeho konzumácii ťažšie? Mlieko má prirodzene miesto v našom jedálničku, no objavuje sa čoraz viac stravovacích režimov, ktoré s ním nepočítajú.

Pi mlieko, budeš mať zdravé kosti!

Mlieko obsahuje množstvo živočíšnych bielkovín, mastných kyselín a už jedna šálka vraj dokáže pokryť 30 % denného príjmu vápnika. Práve ten je kľúčovým minerálom pre udržanie zdravých kostí a zubov a pomôže, aj ako prevencia osteoporózy. Do tela tiež dopĺňa vitamín D, riboflavín, vitamín B12, draslík, fosfor a vitamín A.

Ľudia ako jediný druh v živočíšnej ríši dobrovoľne pijú mlieko nielen počas detstva, ale aj v dospelom veku. Dokonca ide o produkt, ktorý je vyprodukovaný iným živočíšnym druhom. Americký národný inštitút zdravia uvádza, že až 65 % populácie má po dovŕšení 5. roku života problémy s trávením laktózy. Vyššia dostupnosť rozmanitých potravín pritom dokáže pokryť zásoby vápnika a mlieko tak nemusí byť nevyhnutnou súčasťou jedálnička.


Mohlo by vás zaujať: Mýty a fakty o mliečnych výrobkoch: Viete o nich naozaj všetko?


Bolesť brucha a plynatosť

V ľudskom tele sa s pribúdajúcimi rokmi postupne znižuje produkcia enzýmu laktáza. Tento enzým sa podieľa na štiepení zloženého mliečneho cukru, laktózy, na jednoduché zložky, ktoré už trávenie dokáže spracovať. Ak mliečny cukor zostane nespracovaný, skončí v hrubom čreve, kde potom kvasí a produkuje plyny.

U ľudí sa tak pomerne často objavuje po skonzumovaní mlieka nafukovanie, hlasné pohyby čriev, kolikovité bolesti a kŕče. Intolerancia laktózy nie je modernou chorobou posledných rokov.

Aké sú vaše možnosti?

Pohrávate s myšlienkou, že vylúčite mlieko z jedálnička, no rozmýšľate, kde získate potrebné živiny? Existuje celý zoznam potravín, ktoré zabezpečia príjem vápnika. Koniec koncov, v niektorých afrických a ázijských krajinách nemá konzumácia mlieka zelenú, a predsa ide o časti sveta, kde trpia rednutím kostí najmenej.

Aby ste sa dostali k hodnotným potravinám s vyšším obsahom vápnika nemusíte chodiť do špecializovaných obchodov. Do tejto skupiny totižto patria napríklad lieskové aj vlašské orechy, mandle, zelené olivy, brokolica, kel, špenát, losos, sardinky, biela fazuľa či tofu. Výber je skutočne široký a pri kombinácii správnych potravín, nebudete mať núdzu o dostatok vápnika.


Mohlo by vás zaujať: Potravinová alergia znepríjemňuje život: Ktoré potraviny vyvolávajú reakcie?


Môžete očakávať aj tieto zmeny

Niektorí odborníci nesúhlasia so striktným vyradením mlieka a jeho produktov. Iní však tvrdia, že jeho obmedzením môžete iba získať. Ak zvládnete na pár dní mlieko z jedálnička vylúčiť, môžete na sebe pozorovať aj takéto zmeny:

Trávenie sa stane plynulejšie: Ak má vaše telo problémy s odbúraním laktózy, život vám zrejme komplikujú viaceré tráviace ťažkosti. Dočasné vynechanie mlieka môže poukázať na vinníka a po konzultácii s lekárom nájdete pre seba konečne vhodný diétny režim.
Pokožka sa vyčistí: Mlieko môže ovplyvňovať hladiny hormónov, ktoré zvyšujú produkciu kožného mazu a podporujú rozvoj zápalu v pokožke.
Vylúčenie mlieka podporí chudnutie: Množstvo mliečnych výrobkov je sladených a obsahuje vyššie percento tuku.
Zlepšiť sa môže fungovanie štítnej žľazy: Predovšetkým pacienti, ktorí sa liečia na ochorenia štítnej žľazy by sa pri súčasnom užívaní predpísaných liekov mali vyhýbať konzumácii mlieka. Aj v prípade, že nemáte diagnostikované ochorenie štítnej žľazy, môžete pozorovať zlepšenie metabolizmu a hladín energie.
Zníži sa premnoženie kvasiniek: Keďže pri problémoch s trávením laktózy môže značne trpieť črevná mikroflóra, jej zloženie je ohrozené premnožením nezdravých črevných baktérií, ktoré stoja za rozvojom zápalov. Okrem toho je mlieko pasterizované, homogenizované a pridávajú sa do neho syntetické vitamíny, čo môže spôsobovať nadmerné bujnenie kvasiniek.

Tip: Ak si život bez mlieka neviete predstaviť, skúste na čas siahnuť po rastlinných variantoch. Sójový, mandľový či ovsený nápoj bude chutiť v rannej káve rovnako dobre.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close