Hnedé plody plné vitamínov: Čo všetko sa skrýva v obľúbených gaštanoch?

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Obľúbené gaštany sú neoddeliteľnou súčasťou jesene

Aká by to len bola jeseň bez gaštanov? Ich zbieranie, či vôňa rozliehajúca sa jesenným námestím, patrí neodmysliteľne k tomuto ročnému obdobiu. Gaštany však nie sú len slasť pre chuťové bunky. Ich vnútro skrýva množstvo vitamínov, či dokonca vlákninu. Vedeli ste, že pôsobia antioxidačne a sú prevenciou pred vznikom rakoviny? A nielen to, dokážu ešte oveľa viac.


Predkov chránili pred hladom

Verili by ste tomu? Gaštany síce v súčasnosti nie sú jednou z hlavných potravín, ktoré denne jedávame, no kedysi patrili práve tieto plody medzi najviac konzumované potraviny. Ide o jednu z najstarších drevín na Zemi, ktorej  pôvod siaha až do doby bronzovej a Malej Ázie. V období Antiky sa rozšírili do Európy, kde ich pestovali napríklad starí Gréci a Rimania a to už pred viac ako 2 000 rokmi. Bolo to teda dávno pred tým, ako boli do Európy privezené zemiaky. Gaštany preto neraz zachránili chudobu pre smrťou od hladu. Okrem toho sa v dávnych dobách používali aj ako platidlo. Jeden zdravý dospelý gaštanový strom dokáže poskytnúť až 150 kg plodov.

Bohaté na vlákninu, aj vitamín C

Gaštany majú veľmi priaznivé účinky na ľudské zdravie. Obsahujú:

  • vitamíny –K, E, B, C (vitamínu C obsahujú zhruba taký pomer ako napríklad citróny)
  • minerály – železo, zinok, vápnik, draslík, fosfor, horčík
  • tanín – je to účinný antioxidant
  • 10% bielkovín
  • biotín
  • karotén
  • kyselinu pantoténovú
  • 30 – 60% škrobu

Tiež by vás mohlo zaujať: Trápi vás prekyslenie organizmu? Doprajte si túto zeleninu a ovocie


Nízkokalorická dobrota, vhodná aj pre celiatikov

Gaštany neobsahujú takmer nijaké kalórie (asi 180 kalórií na 100 gramov). Obsahujú len 3% tuku, nijaký cholesterol, ani glutén, takže sa naozaj nemusíte báť priberania. Gaštany obsahujú menej kalórií ako napríklad mandle, lieskové oriešky alebo sušené ovocie. Vďaka tomu, že neobsahujú sodík, lepok, ani glukózu, sú vhodné aj pre celiatikov a tiež pre diabetikov.

Pre dobrú pamäť, srdce, aj pokožku

Pôsobenie gaštanov je naozaj všestranné. Pomáhajú pri:

  • kardiovaskulárnych chorobách
  • chudokrvnosti
  • predchádzajú strate pamäti
  • zlepšujú kvalitu kože, vlasov a nechtov
  • prospievajú krvnému obehu a srdcu, vhodné pri vysokom krvnom tlaku
  • sú vhodné pri reume
  • sú dobé na žalúdok a podporu trávenia
  • pôsobia detoxikačne
  • sú vhodné pri vyčerpaní
  • pri bolestiach hlavy
  • podporujú imunitu

Tiež by vás mohlo zaujať: Pomáha pri rakovine, cukrovke aj chudnutí: Skúsite alkalickú stravu aj vy?


Ako si pripraviť pečené gaštany?

Nazbierané gaštany umyte a nožom narežte po dĺžke, alebo do kríža do hĺbky pár milimetrov. Na hodinku ich nechajte namočené vo vode a  takto upravené gaštany dajte na plech a pri teplote 220°C ich dajte piecť do rúry, pričom ich častokrát pozerajte, aby neprihoreli. Upečené gaštany majú popraskanú kožu a sú o niečo tmavšie. Lúpte ich ešte za horúca, pretože keď vychladnú ich koža stuhne a lúpu sa oveľa horšie. Ak ich chcete upiecť rýchlejšie, namočte ich pred pečením na niekoľko hodín do studenej vody.


Máte radi gaštany? Čo si z nich zvyknete najčastejšie pripravovať? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom .

Zdielať na Facebooku

Diskusia (1)

  • Ela 21.10.2013, 09:11

    Gaštany zbožňujem. Ani som nevedela, že sú také zdravé. Brala som ich len ako jesennú pochúťku na ktorú sa celý rok teším

1

Pridať komentár