Žijú štíhli ľudia skutočne dlhšie? Robia viac pre svoje zdravie, to nemusí stačiť

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Myslíte, že diéta dokáže predĺžiť život?

Zdravý životný štýl sa nám automaticky spája s vidinou dlhšieho života

Zdravý životný štýl sa nám automaticky spája s vidinou dlhšieho života, bez zdravotných komplikácií. To, že ľudia žijú na diétach, nemusí za každú cenu znamenať, že si predlžujú život. Ukazuje sa na to aj na rozdielnych výsledkoch štúdií.


Rôzne výskumy, rôzne výsledky

Spory medzi dvomi vedeckými inštitúciami už trvajú osem rokov. Nejde o akademické otázky a obe inštitúcie už uskutočnili množstvo výskumov, ktoré sa týkajú toho, aby sme pochopili, ako to, čo jeme, ovplyvňuje dĺžku nášho života. Vedci zisťujú, že štíhli ľudia môžu žiť dlhšie a že menej kalórií ľudskému organizmu prospieva. Obmedzenie príjmu kalórií môže skutočne predĺžiť život až o 30 percent, ako ukazujú niektoré pokusy na zvieratách z 90. rokov.

Wisconsinská univerzita v Madisone robila v roku 2009 pokus na makakoch a dosiahla pozoruhodné výsledky. Tri roky po americkom National Institute on Aging (NIA) sa jej však nepodarilo úplne potvrdiť, že obmedzený príjem kalórií predlžuje vek. Ohľadne údajných priaznivých účinkov zníženého príjmu kalórií sa začali objavovať informácie, ktoré si protirečili. To trvalo do tej doby, než sa Wisconsinská univerzita a NIA rozhodli zasadnúť k jednému stolu a prehodnotiť všetky údaje zo svojich experimentov. Dospeli k spoločnému záveru, ktorý publikoval časopis Nature Communications.


Mohlo by vás zaujímať: V Česku už tučných ľudí nepribúda: Čo za tým je?


Menej kalórií skutočne prospieva

Obmedzenie kalorického príjmu organizmu prospieva, to je nezvratný výsledok. Nie je úplne jasné, či dokáže predĺžiť život, ale rozhodne zvyšuje počet rokov prežitých v zdraví a zabraňuje vzniku chorôb, ktoré sú rozšírené v bohatých krajinách: rakovina, cukrovka, infarkt a mŕtvica.

Podrobnosti toho, čo sa deje vo vnútri buniek a v génoch, sú známe len do určitej miery. Avšak jesť menej a spomaliť metabolizmus má podľa množstva pokusov mnoho účinkov: od zníženia rezistencie na inzulín (teda rizika cukrovky) po zníženie zápalov tkanív (teda nepriamo rizika rakoviny a srdcových chorôb).

Diéta má zmysel až vo vyššom veku

Americká Caloric Restriction Society zhromaždila tisícky svojich členov ochotných drasticky obmedziť príjem kalórií výmenou za sľub, že budú zdravší a možno i dlhšie nažive. "Rozdiely v údajoch dvoch kontrolných skupín však stále vrhajú tieň pochybností na to, ako zníženie kalorického príjmu pôsobí," pripúšťa autorka jedného z pokusov Rozalyn Andersonová.

Ukázalo sa, že inštitút NIA nedokázal opakovať výsledky, pretože opice, ktorým bol obmedzený kalorický príjem, boli príliš mladé. Zahajovať drastickú diétu v prvej fáze života sa zdá byť menej užitočné, než keď je zahájená vo vyššom veku. Zníženie príjmu kalórií a spomalenie metabolizmu majú totiž vedľajšie účinky: jedným z nich je zníženie plodnosti.


Mohlo by vás zaujímať: Nedostatok pohybu škodí viac ako obezita: V bezpečí nie sú aní tí štíhli


Vplývajú rôzne faktory

Na univerzite v Madisone sa skupina makakov, ktorej nebol obmedzený príjem kalórií, v mnohom priblížila stravovaniu typickému v bohatých krajinách s nadbytkom kalórií, cukrov a bielej múky. Rozdiel medzi opicami, ktoré jedli ako ľudia v bohatých krajinách, a opicami, ktorým bol obmedzený kalorický príjem, sa jasne ukázal: opice žili v priemere o tri roky dlhšie a takmer sa u nich nenachádzali stopy po kardiovaskulárnych chorobách, nádoroch či cukrovke.

Vedci zistili, že predĺženie života nie je len výsledkom zníženého príjmu kalórií, ale že hraje úlohu aj to, v akom veku bola diéta zahájená, akú má jedálniček skladbu a kedy a koľkokrát denne sa je. To sú okolnosti, ktoré môžu vysvetľovať rozdiely medzi štúdiami.

Tieto výskumy určite v budúcnosti ovplyvnia stravovanie ľudí. Prvé testy na ľuďoch, ktoré boli zahájené asi pred dvoma rokmi, podávajú jasné výsledky aj bez toho, aby sa pristupovalo k drastickému zníženiu kalorického príjmu.


Máte vlastné skúsenosti s diétami? Podeľte sa o ne s ostatnými čitateľmi v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár