ROZHOVOR so zakladateľmi firmy, ktorá vyrába sladkú bratislavskú špecialitu: Tajný recept má takmer 150 rokov!

Bratislavské rožky rozhovor

Máte radi Bratislavské rožky a poznáte ich históriu? (Zdroj: Instagram/fantastico_bratislavske_rozky)

S Bratislavou sa spája množstvo prívlastkov a symbolov. Je to hlavné mesto Slovenska, charakterizujú ho známa socha Čumila a Bratislavský hrad. A chýbať nemôžu ani bratislavské rožky. Práve o nich sme sa porozprávali so zakladateľom Jánom Šimunekom. So svojím tímom pekárov a predajcov pracuje vo firme FantastiCo, ktorá sa zaoberajá výrobou tejto legendárnej dobroty.

Ako dlho sa venujete pečeniu Bratislavských rožkov?

Bratislavské rožky vyrábame od roku 2013. Toto rozhodnutie v nás dozrievalo pomerne dlho a k ich výrobe sme sa dostali v okamihu, keď sme pochopili, na akých základoch a s akou perspektívou chceme našu značku budovať. Našli sme odvahu pustiť sa do ručnej vysokokvalitnej výroby v dobe masovej priemyselnej produkcie potravín a absurdného konzumu.

Spočiatku v mikro objemoch, postupne však vo významných množstvách, a pri stále rastúcej kvalite. FantastiCo a Bratislavské Rožky sa vzájomne našli, dnes to nazývame nevyhnutnou symbiózou v čase (smiech).

FantastiCo bude vždy o remeselnej práci, veď jedným z našich strategických cieľov je vybudovanie remeselnej manufaktúry a Bratislavské rožky práve takúto kvalitu vyžadujú. Naše rožky sa k zákazníkom dostávajú buď priamym predajom na špecializovaných trhoch (Dobrý Trh, Trh-Piac-Markt, Earth Market a pod.) alebo formou ďalšieho predaja vybraným partnerom (hotely, reštaurácie, kaviarne, farmárske predajne a pod.).

Koľko ľudí pracuje pre FantastiCo?

Spolu je nás 8 až 10, niekedy aj viac, podľa aktuálnej sezóny.

Majú ľudia v dnešnej dobe záujem o poctivé domáce výrobky? Sú ochotní si za ne priplatiť?

Našimi zákazníkmi sú spotrebitelia, ktorí vyhľadávajú a dokážu oceniť poctivé, kvalitné, tradičné výrobky. Naše Bratislavské Rožky sme už predali snáď všetkým existujúcim typom zákazníkov. Je to univerzálny produkt s úžasným príbehom a históriou. Áno, kto má skutočný záujem o kvalitné výrobky, je ochotný akceptovať ich vyššiu cenu.

Bratislavské rožky sú známy pojem pre všetkých Slovákov. Ide o osvedčenú receptúru a zaužívaný názov. Čím sa však líšia tie vaše od tých ostatných? 

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
ROZHOVOR Rómske osady sú nebezpečné, nie však kvôli ľuďom v nich: Väčším problémom sú nerómovia s predsudkami

Príbeh Bratislavských rožkov sa začal koncom 16. storočia, keď sa objavili prvé záznamy z vtedajšieho Pressburgu o predaji pečiva plneného makom alebo orechami. Prvá zmienka pochádza z roku 1876, keď mestské noviny priniesli článok o vynikajúcich „rožtekoch“. Avšak už v roku 1785 ich podľa cechu predávalo pekárstvo U Scheuermanna pri Hlavnom námestí v Bratislave.

Z tohto obdobia pochádza aj dodnes zachovaná receptúra na ich prípravu. Zásluhou Západoslovenského cechu pekárov Európska únia priznala Bratislavským rožkom ochrannú známku Zaručená tradičná špecialita (ZTŠ alebo T.G.S.), ktorej sme hrdým držiteľom.

V čom sú podľa vás vaše výrobky lepšie?

Najdôležitejším faktorom je, že celý výrobný cyklus je úplne pod našou kontrolou, všetky výrobné kroky začínajú základnými surovinami, ktoré spracúvame výhradne my. Vlastnými silami vyrábame cesto aj náplne, preberáme tým úplnú zodpovednosť za každý jeden výrobok, ktorý sa dostane k našim zákazníkom.

Výroba je rozdelená na dve hlavné fázy: prípravnú (mletie orechov a maku, varenie náplní a technologická príprava) a realizačnú (miesenie cesta, delenie, plnenie, tvarovanie a pečenie). Tieto dve hlavné výrobné fázy sa prelínaju podľa vopred naplánovaných cyklov, v závislosti od aktuálnej sezóny. A samozrejme, stále pečieme poctivo a s láskou.

Ďalšie chutné produkty s príbehom

Okrem Bratislavských rožkov vyrábate aj iné dobroty. Aké to sú a ktoré sú tie najpredávanejšie?

Okrem Bratislavských rožkov máme v ponuke aj ďalšie výrobky – Bratislavské záviny, Bratislavské zukáty, Tradičné pagáče a Bratislavské vegány. My zbožňujeme všetky, ja osobne nedám dopustiť na dukáty s tvarohovou náplňou a vegány.

Znie to zaujímavo, poviete nám k tomu viac informácií?

Bratislavské záviny sú rovnako fantastické ako rožky. Lepšie to snáď ani neviem opísať. Príbeh Bratislavských dukátov sa zase začal v roku 2019. Inšpiráciu nám poskytli naši verní zákazníci, to oni nás presvedčili, že dozrel čas na novú tradíciu. Samozrejme, je v tom, ako vždy u nás, aj veľké maškrtníctvo. Pustili sme sa do práce, zobrali sme to najlepšie, čo máme, a vytvorili sme novú harmonickú kompozíciu.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
ROZHOVOR Hubárska sezóna je v plnom prúde: Ako nájsť dobré miesta a vždy rozpoznať jedlé huby?

Naše Bratislavské dukáty sú vyrobené z lahodného jemného cesta, krásne sa lesknú a mramorujú a vo vnútri ukrývajú hotové poklady – poctivý jemne údený ovčí syr alebo chuťovo intenzívnu bryndzu s lahodnou slaninou. Sú užasné k vínu, výborne sa hodia k studeným jedlám, alebo len tak do ruky, ako skvelá pochúťka. V sladkej verzii sú dukáty plnené slivkovým lekvárom, alebo tvarohom s hrozienkami.

Tradičné pagáče sú tiež poctivé, voňavé, upečené z tých najkvalitnejších ingrediencií. Hodia sa vtedy, keď potrebujete rýchlu pochúťku len tak alebo záchranu na dlhej ceste niekde ďaleko od civilizácie . Alebo snáď aj ultimátnu protiváhu k elegantnému trendy cateringu, prípadne máte jednoducho len chuť na dobré pagáče.

Bratislavské vegány sú našou reakciou na požiadavky zákazníkov, ktorí túžia po tradičných rožkoch alebo závinoch ale nechcú sa vzdať vegánskeho životného štýlu. Rozhodli sme sa im priniesť zážitok z obľúbených orechových a makových chutí a vôní vo vegánskej forme.

Srdce na pravom mieste

Veľmi ma zaujal váš jedinečný koncept s názvom Bratislavský rožok navyše. Poviete nám o tom niečo viac?

Tento koncept je jednoduchý. Stačí iba, aby ste si kúpili jeden, alebo viac Bratislavských rožkov, prípadne iných našich výrobkov a zaplatili o jeden, dva, tri navyše. Takto ich venujete niekomu, kto si to nemôže dovoliť. Táto myšlienka nie je primárne určená pre ľudí, ktorí sa odmietajú začleniť do spoločnosti, ale pre ľudí, ktorých životná situácia im nedovoľuje dopriať si niečo dobré naviac.

Peniaze, ktoré utratíte, nielenže pomôžu tým, ktorí to potrebujú, ale podporia aj lokálnych podnikateľov a ich zamestnancov. Vaše peniaze nepôjdu do iných krajín a kontinentov, ale ostanú tam, kde ste ich minuli.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
ROZHOVOR Polyglotka Lýdia: Naučiť sa cudzí jazyk zvládnete aj sami, takto vás to bude skutočne baviť

Ako vnímajú túto službu vaši zákazníci? Ujal sa tento koncept?

Tento koncept sme uviedli do života počas pandémie koronavírusu. Na jeho masívnejšiu propagáciu sme tak nemali dostatok času ani priestoru, bojovali sme o prežitie. V blízkej budúcnosti ho však rozhodne chceme výraznejšie podporiť. Tejto myšlienke veríme a sme presvedčení o jej potenciále.

Založiť a udržať si dnes pekáreň či iný podnik je naozaj mimoriadne náročné. Ako vidíte svoju budúcnosť?

Našu budúcnosť vidíme v zachovaní výrobných postupov, v udržaní kvality produkcie a úrovne zákazníckeho servisu. Zo strategického hľadiska je pre nás dôležité expandovať do zahraničia. Máme silné exportné ambície a vyvíjame v tejto oblasti vysoké úsilie.

Odporúčame