ROZHOVOR Ako vyzerá výroba tradičnej modranskej keramiky v súčasnosti? Mesačne uzrú svet tisíce kusov, hovorí Jakub Liška

Modranska

Modranská keramika patrí medzi pýchy Slovenska (Zdroj: Instagram/modranska)

Jakub Liška je hrdým zakladateľom značky modranska. Po štúdiách keramiky, sochárstva, architektúry a dizajnu chcel skúsiť pretvoriť tradičnú majolikovú keramiku do modernejšej, súčasnejšej podoby a vytvoriť tak série úžitkových riadov vyrábané tradičnou technológiou v modernom dizajne. Ako sa mu to darí, si prečítate v našom rozhovore.

Aké boli vaše pohnútky venovať sa tomuto remeslu a rozvíjať ho?

Keďže otec je umelecký keramik, od mala som vyrastal pri keramickej dielni. Tak nejak samozrejme som inklinoval ku kresleniu a modelovaniu, cez ZUŠ, ŠUP-ku až na VŠVU, kde ma ale zviedla architektúra. Návrat ku keramike a špeciálne k tej modranskej bol nakoniec trochu prekvapivý. Chcel som skúsiť robiť majoliku po novom a ujalo sa to.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa modranska (@modranska.sk)


Prosím, vysvetlite nám laikom, aký je rozdiel medzi modranskou keramikou a modranskou majolikou. Keď vystupujete pod značkou modranska, znamená to, že je vaša práca aj regulovaná nejakými  normami poprípade kontrolovaná? Predsa len, ide o nehmotné kultúrne dedičstvo.

Medzi tým v zásade nie je rozdiel. Modranská keramika odkazuje práve na modranskú majoliku, čo je špecifická technika výroby – majolika, s lokálnou charakteristikou dekorovania – modranské dekory. Nehmotné kultúrne dedičstvo UNESCO je priznané Slovenskej ľudovej majolike – tradičnému výrobcovi, ako nositeľovi tradičnej ornamentiky, ktorá ma historický a kultúrny význam nielen pre Slovensko. Naša keramika vychádza z tejto tradície, no má ambíciu rozvíjať dekor do modernejšie podoby, nie dodržiavať historickú ornamentiku.

Je dopyt po týchto výrobkoch aj v dnešnej dobe? Predsa len, sú o niečo drahšie od tých, ktoré možno kúpiť v reťazcoch zameraných na doplnky do domácností.

Dopyt je asi pre autentickosť našej keramiky a jedinečnosť. V zásade ide o vkus. Určite je ten rozdiel rovnaký ako pri móde, účesoch, líčení či všetkom čo podlieha trendom. My v zásade asi ideme v trende jednoduchosti, čistoty, minimalizmu. Komu sa naša keramika páči, ten vie, že ide o ručne točený aj zdobený produkt, ktorý má zákonite vyššiu cenu.

Koľko kusov dokážete vyrobiť napríklad za mesiac? Dá sa povedať, že žiadny hrnček nebude úplne rovnaký ale naopak, každý je jedinečný? Maľujete dekory podľa nejakého vzorkovníka alebo vymýšľate aj vlastné vzory?

Maľujeme ručne, vychádzajúc z tradičných, no redizajnovaných dekorov do súčasnejšej, minimalistickejšej podoby. Vyrobíme stovky až tisícky kusov mesačne. Pri ručnej výrobe na hrnčiarskom kruhu je každý kus originál, no zároveň robíme úžitkový typizovaný riad vo veľkostných sériách, čiže musia byť rozmerovo rovnaké, čiže prirodzene ide paradox, kde originalitu potláča sériovosť.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa modranska (@modranska.sk)

Ako veľmi slovenské či Modranské sú vaše výrobky? Niektorí ľudia si zvyknú kopnúť do podobných výrobkoch, pretože materiály nepochádzajú od nás. Ako je to s vami?

Hlinu máme nemeckú – keďže na Slovensku sa už takmer neťaží. Glazúry z Čiech a farby zo Slovenska. Naše výrobky však tvoríme ručne v Modre, len Modranmi. Dovolím si tvrdiť, že sú 100 % modranské, pretože hlina, farby a glazúra sú zo zeme ako takej, no tvar, dekor a krásu im dávajú naši remeselníci Modrania v Modre.

Kde sa s vašimi výtvormi môžu ľudia stretnúť, samozrejme, nerátajúc momentálne korona obdobie. Máte nejaké reakcie od ľudí zo zahraničných krajín? 

Zvyčajne chodíme priamo medzi ľudí, väčšinou len na pár lokálnych trhov, zväčša dizajnových či keramických. Sem-tam, sa pridáme k nejakej zaujímavej výstave keramiky, ak sme oslovení. Máme veľa fanúšikov aj zo zahraničia. Zasielame keramiku do celého sveta. Určite aj vďaka tomu, že robíme súčasný, moderný dizajn.

Boli sme napríklad súčasťou prehliadky národnej ceny za dizajn. Naši zamestnanci sú oceňovaným remeselníkmi – hrnčiarmi, maliarmi majoliky. No najväčším ocenením je priazeň zákazníkov. Aj v týchto ťažkých časoch sme dokázali vyrábať, len vďaka nim.

Nebojíte sa, že toto krásne remeslo časom zanikne? Aké sú vaše plány na najbližšie obdobie?

Je to možné, aj keď hrnčiarstvo je veľmi staré remeslo. V niektorých kultúrach je dokonca nesmierne dôležité. Možno zanikne u nás, na Slovensku, tak, ako sa z neho vytratilo v posledných desaťročiach. Verím ale, že sa nájdu aj nové generácie, ak i len jednotlivcov, ktorým sa podarí ho zachovať.

Využívame túto neľahkú dobu na doplnenie a skvalitnenie našich produktov, ako aj na rozvoj firmy, aby sme boli po pandémii silnejší a pripravení na nové výzvy.

Zdroj: plnielanu.sk
Odporúčame