Vyhnite sa priberaniu a ťažkému žalúdku: 5 tipov ako zvládnuť vianočné prejedanie sa

Rodina

thinkstockphotos.com

Sviatky nie sú vždy len časom pohody a pokoja, ale aj zhonu a chaosu, najmä, keď príde reč na jedlo. Niektorí ľudia sa prejedaním sviatočnými pochúťkami vyrovnávajú so stresom, iní, hoci dodržiavajú správny životný štýl, si na Vianoce dovolia zhrešiť. Ani jeden z týchto zlozvykov nie je zdravý a môže viesť k poruchám príjmu potravy alebo tráviacim ochoreniam. Preto aj v čase slávnostnej hojnosti jedál myslite na vhodnú výživu. Prečítajte si naše tipy ako prežiť nástrahy bohatého vianočného stola bez následkov.

1. Nedržte hladovky

Niektorí ľudia sa na veľké sviatočné porcie pripravujú tak, že rátajú každú kalóriu a zmenšujú príjem potravy, aby sa pripravili na neskoršie hodovanie. Takýto spôsob správania sa však vedie iba k prejedaniu sa. Ak si jeden deň doprajete všetko, na čo máte chuť a druhý deň prežijete iba na ovocí, tento cyklus sa bude opakovať a ocitnete sa v bludnom kruhu neustáleho prejedania. Vyhnite sa tejto ceste tak, že nebudete držať špeciálne diéty a hladovky pred Vianocami. Načúvajte svojmu telu a doprajte mu to, čo potrebuje vo vhodnom množstve a čase.


Mohlo by vás zaujať: Pálenie záhy, pokazený žalúdok či kosť v krku: Ako zatočiť s nástrahami Vianoc?


2. Vychutnajte si chuť jedla

Vianoce sú typické pokrmami, ktoré sa v domácnostiach pripravujú iba pri tejto príležitosti – medovníčky, vyprážaný kapor, vaječný koňak, zemiakový šalát. Najväčšie zimné sviatky so sebou prinášajú nadmieru rôznych jedál, ktoré počas roka normálne nejedávame. To nás, samozrejme, láka, aby sme z nich zjedli viac, než je pre nás dobré. Preto si pri jedení vychutnajte každý kúsok, žujte pomaly a nechajte chuť každého sústa v ústach doznieť. Takto si pôžitok z jedla vychutnáte viac a možno objavíte nové chute aj v jedlách, o ktorých ste si mysleli, že ich dobre poznáte. Keď sa sústredíte viac na chuť, ako množstvo, skonzumujete menej a nebudete trpieť výčitkami svedomia.

3. Načúvajte potrebám svojho tela

Sviatky so sebou prinášajú mnoho príležitostí a stretnutí, ktoré sa točia hlavne okolo jedla – vianočné párty, návštevy, rodinné večere a všadeprítomné koláčiky či sladkosti. Len vďaka vašej vlastnej pozornosti sa úspešne dostanete z týchto potenciálne nebezpečných situácií. Predtým, než si bezmyšlienkovite naložíte ďalšiu porciu, zamyslite sa a preskúmajte svoje pocity – ste stále hladní? Máte pocit sýtosti? Máte chuť na túto konkrétnu potravinu? Keď spomalíte a venujete zvýšenú pozornosť jedlu na vašom tanieri, doprajete telu len to, čo skutočne potrebuje bez zbytočného prejedania sa. Ak sa napriek tomu bojíte, že na večierku zablúdite príliš blízko lákavého občerstvenia, jednu ruku si strčte do vrecka a v druhej držte pohár s vodou – takto obmedzíte neustále prikladanie jedla na tanier.


Mohlo by vás zaujať: Stop kilám navyše: S týmito potravinami bude váš metabolizmus pracovať naplno


4. Naplánujte si jedenie dopredu

Premyslite si, čo a kedy budete jesť do podrobností. Najmä v prípade, že sa chystáte niekam, kde bude množstvo jedla si vopred naplánujte, čo si dovolíte zjesť. Napríklad jednu porciu bielkovín (napr. mäso), potraviny obsahujúce škrob (zemiaky) a veľa zeleniny. S týmto plánom sa vám ľahšie podarí poraziť nutkanie prejedať sa. Majte na pamäti, aby ste si ho pripravili ešte pred návštevou a aby ste z domu neodchádzali s prázdnym žalúdkom. Najlepšie je zjesť niečo malé a výživné ešte pred odchodom, aby ste sa následne vyhli bezmyšlienkovitému chrumkaniu nezdravých alebo sladkých drobností a následným žalúdočným ťažkostiam.

5. Meditujte

O tom, že Vianoce dokážu byť poriadne rušné by sa dali napísať celé strany. Nájdite si každý deň chvíľu na zamyslenie sa a hĺbanie, aby ste si udržali duševnú rovnováhu. Práve v čase stresu totiž zabúdame na to, ako veľmi potrebujeme mať chvíľu iba pre seba. Už len 5 minút meditácie denne vám pomôže uvedomiť si vaše pocity, telesné potreby a takisto vám pomôže udržať pod kontrolou stravovanie nielen počas vianočných hodov, ale i počas celého roka. 


Zvyknete sa cez Vianoce prejedať a rapídne pribrať? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Eva S.

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close