5 syrov, ktoré sú dobré pre vaše zdravie: Ľahko si ich pripravíte aj doma

Syr

gettyimages

Mnohí z nás syry milujú a nedokážu si bez nich svoje pokrmy ani len predstaviť. Používame ich pri varení, vychutnávame si ich na čerstvom pečive alebo k vínu.

Syry sú síce zdravé, ale nie všetky rovnako a pre každého. Vybrali sme pre vás druhy, ktorým je lepšie dať prednosť pred ostatnými. Ak si chcete byť istí ich zložením, vyskúšajte si ich vyrobiť doma. S našimi radami to zvládnete.

To najlepšie z mlieka, tvarohu a smotany

1. Cottage syr: Je jedným z najzdravších typov syra. Vysoký podiel bielkovín, nízky obsah tuku a soli, to sú ideálne predpoklady na jeho zaradenie do jedálneho lístka.

2. Čerstvé mäkké nezrejúce syry: Väčšinou obsahujú len mlieko, syridlo, smotanu a trochu soli. Napríklad žervé z tučného tvarohu alebo lučina zo smotany. Bývajú aj ochutené, upravené pre deti a tehotné ženy. Patrí sem tiež ricotta a mascarpone.

3. Ovčí syr: Radí sa medzi plnotučné zrejúce syry, no „zlého“ cholesterolu sa pri ňom obávať nemusíte. Ovčí tuk má priaznivé zloženie mastných kyselín. Pre odlišnú skladbu bielkovín a obsah laktózy väčšinou syr lepšie znášajú aj alergici na kravské mlieko. Obsah niektorých vitamínov a minerálov, vrátane vápnika, je v ovčom mlieku niekoľkonásobne vyšší ako v kravskom či v kozom. Jeho zloženie sa však počas roka mení, čo závisí najmä od výživy ovce a ročného obdobia.

4. Olomoucké tvarôžky: Vyrábajú sa z netučného tvarohu, prinášajú telu kvalitné bielkoviny a veľa vápnika. Neobsahujú konzervačné látky, majú málo sacharidov a tuku. Sú vhodné pri redukcii hmotnosti, pre diabetikov a ľudí s vysokou hladinou cholesterolu v krvi. Pre vyšší obsah soli by ich však mali obmedziť osoby s vysokým krvným tlakom.

5. Polotvrdé a tvrdé syry: Patria sem eidam, ementál, gouda alebo parmezán. Sú užitočným zdrojom vápnika a môžu ich jesť aj ľudia s intoleranciou laktózy. V každom z nich si ale treba strážiť percento tuku v sušine. Nevýhodou je aj vysoký obsah soli, nie sú príliš vhodné pre deti, ľudí s vysokým krvným tlakom alebo ochorením obličiek.

Náš tip na zaujímavé podujatie: Tomáš Klus 2019 – Klusymfonie

Niet nad vlastnú výrobu

Príprava domáceho syra je jednoduchá a zábavná. Stačí niekoľko surovín, aby sme získali kvalitný produkt bez umelých zvýrazňovačov chuti a konzervačných látok. Ako prirodzený konzervant nám poslúži obyčajná soľ či citrónová šťava.

Domáce žervé

Zmiešajte 500 g bieleho jogurtu so 150-190 g kyslej smotany a trochu osoľte. Na misu položte sitko a vysteľte jemným plátnom tak, aby presahovalo okraj. Nalejte doň pripravenú zmes, povrch prekryte cípmi plátna a nechajte odkvapkať niekoľko hodín.

Hotový syr natrite na pečivo alebo uložte do nádoby s vekom do chladničky a do týždňa skonzumujte. Môžete ho zmiešať s čerstvými bylinkami alebo použiť na skvelý dezert. Je vhodný aj na varenie, sladké i slané pečenie.

Mohlo by vás zaujať: Syry, ktoré stoja za vyskúšanie: Ochutnali ste ich už aj vy?

Lahodná ricotta

Za stáleho miešania zahrejte 1,5 l plnotučného mlieka, 500 ml smotany na šľahanie a 1 ČL soli až na bod varu. Pridajte 1 ČL citrónovej šťavy, zmiernite teplotu a ešte asi 2 minúty miešajte. Odstavte a nechajte 5 minút stáť. Sitko vyložte plátnom, nalejte mliečnu zmes a nechajte odkvapkať 1 až 2 hodiny. Hotovú ricottu dajte do misky, zavrite a uskladnite v chladničke. Zvyšnú srvátku môžete schladiť a vypiť, rozmixovať s ovocím, jogurtom alebo použiť na prípravu cesta na koláče.

Jemný krémový syr tvarohového typu možno rozdrobiť na uvarené cestoviny či horúce pečené zemiaky. Používa sa na prípravu omáčok na mäso a cestoviny, do dezertov a náplní. Chutnou a ľahkou večerou je bageta s ricottou, rajčiakmi a čerstvou bazalkou. Jednoducho, hodí sa všade tam, kde aj mäkký tvaroh, ibaže má delikátnejšiu chuť.

Ktoré druhy syrov si najčastejšie doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Vlaďa, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close