Prezúvanie auta na zimné pneumatiky má pravidlá: Zistite všetko, čo potrebujete vedieť!

Zimné pneumatiky

Viete, kedy treba prezuť na zimné pneumatiky? (Zdroj: GettyImages)

Výmena letných za zimné pneumatiky a naopak patrí medzi povinnosti, na ktoré neraz trochu zabúdame, preto malé opakovanie nikdy nezaškodí. Kedy ale musíte povinne prezuť pneumatiky, aké zákony platia v zahraničí a čo ak sa nechystáte ísť do servisu?

Letné a zimné pneumatiky  /  Kedy prezuť na Slovensku?  /  Kedy prezuť v zahraničí?  /  Dezén a tlak  /  Ako prezuť pneumatiky?  /  Zachovajte ich v kondícii

 

Čím sa líšia zimné pneumatiky od letných?

Rozdielov medzi zimnými a letnými pneumatikami je mnoho. Všetko začína už materiálom, ktorý sa používa na ich výrobu. Zimné pneumatiky obsahujú väčší podiel kaučuku, aby sa aj v chladnejšom počasí zachovala ich pružnosť. Samotný obvod pneumatiky má taktiež stovky menších drážok, ktoré odvádzajú vodu. Je teda menšia pravdepodobnosť, že sa dostanete do akvaplaningu.

Ďalej je to, samozrejme, dezén, no tomu sme sa rozhodli venovať samotný odsek nižšie. Zimné pneumatiky spravia aj o niečo vyššiu spotrebu na aute, nakoľko vozidlo viac prilieha a je nutné viac pridať plyn počas rozbiehania sa. No a ako ju na prvý pohľad rozoznať? Každá zimná pneumatika má na bočnej strany znak hory s vločkou – tak zistíte, že máte tú správnu.

Kedy musíte na Slovensku povinne prezuť?

Na rozdiel od mnohých krajín Európskej únie nemáme na Slovenku presný termín, v ktorý má vodič povinnosť prezuť letné pneumatiky za zimné. EÚ v tomto nemá spoločnú legislatívu pre všetky členské štáty. Povinnosť používať zimné pneumatiky máte u nás v čase, keď sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza.

Taktiež ale máte povinnosť tieto pneumatiky používať v prípade, že poveternostné podmienky predikujú sneh, prípadne ľad či námrazu na vozovke. Zimné gumy patria do povinnej zimnej výbavy auta. Ak prezujete v období októbra, keď leto už zaručene skončilo, urobíte službu sami sebe, nakoľko sa neskôr nemusíte ponáhľať do servisu, ak sa v predpovedi objaví prvé sneženie.

Povinnosti za hranicami

V prípade, že cestujete počas zimných mesiacov za hranice, mali by ste myslieť na to, zákony v inej krajine sa nemusia zhodovať s tými našimi. Najlepšie je preto rovno prezuť a nezaoberať sa tým, aké majú zákony naši susedia. Ich vyhlášky hovoria nasledovné:

  • Česko: Česi majú povinnosť zimných pneumatík od 1. novembra do 31. marca. V tomto období musia byť na aute, aj ak sa na vozovke nenachádza sneh. Ak sa sneh na vozovke nachádza aj mimo tohto obdobia, platí, že zimné pneumatiky sú aj vtedy povinnosť (podobne ako na Slovensku.)
  • Poľsko: Poliaci majú na druhu stranu používanie zimných pneumatík len odporúčané a polícia ich za neprezutie nemôže pokutovať. V záujme vlastného bezpečia ich však vrelo odporúčame, nakoľko zimy sú tam ešte o niečo tuhšie ako u nás – a to nielen v okolí Tatier.
  • Rakúsko: V Rakúsku je povinnosť zimných pneumatík od 1. novembra do 15. apríla a taktiež v prípade súvislej vrstvy snehu mimo tohoto dátumu. Majú podobnú legislatívu ako Česi, no o dva týždne dlhšiu. Do Álp si však v záujme vlastnej bezpečnosti vezmite aj snehové reťaze.
👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
Dámy, doprajte si viac spánku! Štúdie ukazujú, že to potrebujete

Aký hlboký dezén je hraničný?

Ak by ste kupovali nové zimné pneumatiky, budú mať dezén približne 8 milimetrov. Sú vyrábané tak, aby vydržali niekoľko sezón – samozrejme, všetko závisí od frekvencie a štýlu jazdy. Minimálny dezén, aký musíte mať na zimných pneumatikách, je zákonom stanovený na 3 milimetre. To je veľkosť orámovania jedno alebo dvojeurovej mince.

Náš tip: Vezmite jedno alebo dvojeurovú mincu a ponorte ju do dezénu pneumatiky. Ak dezén zakrýva jej orámovanie, je väčší ako 3 milimetre a preto vám pokuta za nedostatočný dezén nehrozí.

V prípade, že by ste mali menší dezén, nevstavujete sa len mastnej ponuke, ale predovšetkým nebezpečenstvu. Pneumatika nemá na snehu dobré brzdné vlastnosti a šmyky môžete očakávať aj v prudkých zákrutách. Ak nejazdíte v zime často, budú vám stačiť aj kvalitné zánovné pneumatiky, no ich dezén a kvalitu si vopred preverte.

Tlak v zimných pneumatikách

Tlak v pneumatikách nekontrolujte len pre nižšiu spotrebu, ale najmä kvôli vlastnej bezpečnosti. Preto by ste mali okrem prezutia a správneho dezénu dohliadnuť aj na dobrý tlak. Všeobecné odporúčanie síce neplatí, no najlepšie je tlak v pneumatikách osobného päťdverového vozidla na úrovni 2,2 až 2,4 baru.

Samozrejme, tento tlak môžu mať o niečo iné ťažšie SUV, prípadne auto naložené ťažkým nákladom. Na takmer každej benzínovej stanici dnes nájdete tlakovače na pneumatiky, kde si ho môžete skontrolovať a prípadne doplniť zadarmo. Tlak kontrolujte zhruba raz do mesiaca, ideálne počas každého tankovania. Ak ale nejazdíte často a neprevážate ťažký náklad, stačí štyrikrát do roka.

Nové vozidlá, vyrobené po roku 2014, majú podľa platnej legislatívy Európskej únie povinne zabudovaný kontrolovač tlaku, takže si viete na palubovke nastaviť upozornenia, keď klesne pod odporúčanú hranicu.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
Milujete vianočné príbehy? Vďaka týmto knihám si vychutnáte čaro zimnej romantiky aj slávnostnú atmosféru sviatkov!

Ako prezuť na zimné pneumatiky?

Prezuť pneumatiky viete jednak v servise, ale aj sami doma – ak máte potrebné vybavenie. Je len na vás, či zaplatíte za bezstarostné prezutie, alebo si zašpiníte ruky, no ušetríte desiatky eur.

V servise

Pneuservisy vám môžu prezuť gumy, ktoré im prinesiete, alebo si u nich viete kúpiť nové. Cena za novú zimnú pneumatiku sa pohybuje medzi 40 – 80 eurami za kus v závislosti od značky, šírky, ale aj predajcu. Samotné prezutie trvá od pár desiatok minút až po niekoľko hodín. Znova všetko závisí od práce v servise – koľko ľudí čaká pred vami, aký rýchly je personál a podobne. Za prezutie zaplatíte 20 až 40 eur.

Doma

Na prezúvanie pneumatík doma budete potrebovať hever, najlepšie hydraulický. Vozidlo bude potrebné taktiež zaistiť podperami. Už tu vás upozorňujeme, že je vhodné zavolať si pomocníka. Na aute ešte pred začatím práce zatiahnite ručnú brzdu a zaraďte jednotku alebo spiatočku, aby sa vozidlo nehýbalo. Pri automatickej prevodovke zaraďte P.

Pokiaľ máte auto ešte na zemi, povoľte na kolesách skrutky. Z praxe vieme povedať, že pri zdvihnutom aute to môže byť náročné. Koleso po nadvihnutí odskrutkujte najlepšie na tri otáčky a koleso zložte dolu. Pri nasádzaní kolesa so zimnou pneumatikou dajte pozor na to, aby šípky pri dezéne ukazovali smer jazdy vozidla. Skrutky nezaťahujte na doraz, najprv auto znova položte na zem a potom dotiahnite.

Tento postup vykonajte ešte trikrát. Nikdy neprezúvajte viac ako jednu pneumatiku/koleso súčasne, nakoľko riskujete zbytočné komplikácie, ak by sa auto vyšmyklo spod podper. Osobný automobil (s pohonom všetkých štyroch kolies) nemá presne stanové predné a zadné pneumatiky, preto nezáleží na tom, kam ich umiestnite. Dôležitý je len smer jazdy.

👉 MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:
Vážna choroba pľúc prichádza po špičkách, postupne strácate dych: Ohrozené sú tieto skupiny

Takto prezuté auto najprv otestujte na suchej vozovke a zájdite aj na čerpaciu stanicu skontrolovať tlak v pneumatikách. Tie ho mohli počas leta stratiť aj v prípade, že boli správne uskladnené.

Cena pneumatík nerozhoduje

Spomínali sme, že ceny pneumatík sa rôznia. Bazárové kusy nájdete aj za 20 eur, kvalitné nové značkové gumy zasa aj viac ako 100 eur. Ak sa v tejto problematike príliš nevyznáte, nekupujte mačku vo vreci a určite si nechajte poradiť v pneuservise. My sme si pýtali lacnejšie, no kvalitné nové pneumatiky a dostali sme kus za cca 50 eur. Takáto investícia vám vydrží minimálne tri sezóny.

Udržujete pneumatiky v kondícii po celý rok

Pneumatikám by ste nemali venovať starostlivosť len na jeseň a na jar, keď ich pravidelne prezúvate. Preto sme sa rozhodli ponúknuť vám tri overené tipy, vďaka ktorým ostanú vašu zimné, ale aj letné pneumatiky v celoročnej kondícii. O pravidelnej kontrole tlaku už viete, tu sú ďalšie:

  • Pri návšteve pneuservisu sa spýtajte na prípadné poruchy na pneumatikách. Vedia ich dať na diagnostiku a zistiť napríklad aj kvalitu plášťa.
  • Skúste každý rok meniť predné pneumatiky za zadné. Dosiahnete tak rovnaké opotrebovanie a nebudete ich musieť tak skoro meniť.
  • Zimné pneumatiky môžete používať aj v lete. Zimné gumy majú síce vyššiu spotrebu na suchej vozovke, no hrozí nižšie riziko akvaplaningu počas daždivých dní. Ušetríte pár eur a čas za prezutie. Oplatí sa to však len v prípade, že nejazdíte príliš často (do 10-tisíc kilometrov ročne). Na Slovensku nemôžete byť za používanie zimných pneumatík v lete pokutovaný, no v niektorých krajinách Európskej únie, napríklad v Taliansku, áno.

Prezúvate pneumatiky pravidelne?

Zdroj: plnielanu.sk
Odporúčame