Zobúdzate sa mrzutí a ubolení? Na vine môže byť zlá poloha, matrac aj vankúš

Chlap spiaci na posteli v spálni

V posteli trávime asi tretinu života, preto by sme nemali podceňovať význam správneho držania tela ani počas spánku (Zdroj: GettyImages)

V posteli trávime asi tretinu života, preto by sme nemali podceňovať význam správneho držania tela ani počas spánku. Užijeme si tak zobúdzanie bez bolestí, svieži pocit a vitálnu myseľ.

Každý má svoju vlastnú

Spánkové pozície sa menia, a to nielen v noci, ale aj počas života, čo je úplne prirodzené. Súvisia s vývinom jednotlivca a tiež s jeho aktuálnym zdravotným stavom. Muži spia častejšie na chrbte a bruchu, ženy zas využívajú viac polohy na boku. Je to pre ne pohodlnejšie, najmä v tehotenstve alebo kvôli väčšiemu poprsiu. Deti sa ľahko prispôsobia zmene, seniori majú svoje polohy v spánku už zafixované. Akékoľvek úpravy im trvajú veľmi dlho.

Zlá poloha rovná sa bolesti

To, že spíte v nevhodnej pozícii, zistíte ľahko. Ráno sa nebudíte svieži a odpočinutí, ale skôr ubolení a unavení. Následkami nesprávneho spania sú najčastejšie bolesti chrbta, hlavy, stuhnutosť krku, stŕpnutie ruky, ale aj poruchy spánku:

– Bolesť krížov a krčnej chrbtice často ovplyvňuje tvrdosť matraca.
– Mravčenie v rukách vzniká väčšinou z toho, že si na nich dlhšiu dobu ležíte bez toho, aby ste si to uvedomovali. Tento podvedomý mechanizmus poukazuje na to, že zrejme spíte na príliš nízkom alebo mäkkom vankúši.
– Zle zvolený vankúš, či už je veľmi vysoký, tvrdý, malý alebo veľký, môže takisto viesť k bolestiam hlavy a obmedzenej hybnosti krčnej chrbtice.
– Treba dať pozor aj na to, aby niektorá časť tela netlačila na inú, to bráni správnemu obehu krvi.

Nech už ide o akúkoľvek polohu, vždy by mala poskytovať dostatočnú oporu chrbtici: kopírovať jej typické esovité prehnutie tak, aby sa zbytočne neprehýbala a nedeformovala. Dôležitý je pritom najmä výber kvalitného matraca a vhodného vankúša.


Mohlo by vás zaujať: Veľká časť ľudí si v spánku škodí: Zlá poloha prináša bolesti i ťažké dýchanie


Ideálny matrac aj vankúš

Matrac sa má prispôsobiť krivkám vášho tela. Príliš mäkký, prehnutý matrac neposkytuje telu potrebnú oporu, najmä pre najťažšiu časť tela – panvu. Následkom je skrivenie chrbtice do strany, na ktorej človek spí. Naopak, veľmi tvrdý matrac chrbticu núti, aby sa prehýbala na opačnú stranu. Pri výbere zohráva rozhodujúcu rolu vek, hmotnosť, poloha v spánku a váš pocit.

Výber vankúša by ste mali podriadiť vašej polohe v spánku. Pri spánku ho dávajte vždy nad ramená. Ak spíte na boku, vašu krčnú chrbticu by mal držať v rovine. Hlava nesmie byť vyvrátená ani na jednu stranu. Rovnako dôležitý je aj pri spánku na chrbte, aby bola krčná chrbtica v rovnej, prirodzenej polohe. S vysokým vankúšom je hlava príliš predklonená, s nízkym zase v záklone. Iná situácia je pri polohe na bruchu. Tu sa odporúča čo najnižší so špeciálnym tvarom.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close