Obezita ničí zdravie aj skracuje život: Ako zhodiť kilá navyše?

Obezita

gettyimages

Obezita sa dnes považuje za ochorenie a stáva sa celosvetovým problémom. Primárnou príčinou jej rapídneho nárastu sú zmeny životného štýlu, ktorý je typický nedostatkom pohybu a stravou bohatou na tuky. Dobre živené telá nie sú výnimkou ani u nás. Platíme však za ne privysokú daň v podobe civilizačných chorôb a predčasných úmrtí. Naše zdravie a hmotnosť máme ale predovšetkým v našich rukách.

Obezita = príliš veľa energie

Príčinou tučnoty je najčastejšie kombinácia väčšieho energetického príjmu, nedostatku pohybu, dedičných a psychických vplyvov. Len zriedkavo je na vine iné ochorenie. Organizmus premení nadbytok energie vždy len na tuk, ktorý skončí hlavne okolo pásu a v ďalších záhyboch inde po tele.

Nie je obezita ako obezita

Ženský, čiže gynoidný typ obezity, sa prejavuje nahromadením tuku v oblasti slabín a stehien. Z hľadiska hrozby civilizačných chorôb nie je taký nebezpečný.

Na rozdiel od toho mužský, androidný typ obezity, predstavuje významný rizikový faktor mnohých civilizačných ochorení. Tuk sa pri ňom hromadí v brušnej oblasti. 


Mohlo by vás zaujímať: Obezita nie je len estetickým problémom: Zvyšuje aj pravdepodobnosť rakoviny


Nadváha či obezita?

Všeobecne sa za obéznu považuje osoba s BMI vyšším ako 30. Hodnota BMI v rozmedzí 25 – 30 je označovaná ako nadváha. Pri hodnotení obezity sa odporúča vziať do úvahy aj pomer pás a boky. U žien by mal byť menší než 0,8 a u mužov menší než 1.

Pre jednoduchšiu orientáciu poslúži obvod pása. U žien sú hraničné hodnoty 81 – 89 cm, na závažnú obezitu upozorňuje obvod nad 89 cm. U mužov sú analogické hodnoty 95 – 102 cm a viac než 102 cm.

Nielen ťažký, ale aj kratší život

Už nadváha priamo ovplyvňuje zdravie. Dôsledkom obezity je celý zástup vážnych, život sťažujúcich a skracujúcich diagnóz. Najčastejším z kardiovaskulárnych ochorení je arteriálna hypertenzia. Z rozsiahlych štúdií vyplýva, že obezita sa spája aj s vyšším rizikom infarktu myokardu, anginy pectoris, cievnej mozgovej príhody a cukrovky 2. typu. Toto riziko rastie s BMI bez ohľadu na prítomnosť ďalšieho ochorenia.

Opakovane bola potvrdená vyššia úmrtnosť na srdcovo-cievne choroby u osôb s vyšším BMI (nad 25) a nižšou fyzickou aktivitou než u osôb s normálnou hmotnosťou a fyzicky aktívnejších.


Mohlo by vás zaujímať: Najvyšší čas schudnúť: Kilá navyše môžu človeku ubrať aj tri roky života


Nádej na zlepšenie

Mnoho ľudí si neuvedomuje, že skoro 40 percent energie v ich strave tvoria tuky. Organizmus také množstvo nevie spracovať. Časť cirkuluje v krvi a vedie k postupnému upchávaniu ciev. Srdcovo-cievne choroby sú u nás najčastejšími príčinami smrti. Najväčším vinníkom je práve nadbytok tukov v potrave.

Americký kardiológ, doktor Ornish dokázal, že zníženie ich konzumácie môže vyliečiť už existujúce srdcové ochorenie. Jeho štúdia popisuje prípady pacientov s čiastočne vyliečenou aterosklerózou. Zlepšenie dosiahli vylúčením mäsa a vysokotučných mliečnych výrobkov zo stravy.

Žiť zdravšie sa oplatí

Skladbou a množstvom potravy dokážeme ovplyvniť nielen srdcovo-cievne choroby, ale preventívne aj rakovinu hrubého čreva. Základom optimálnej telesnej kondície a dlhovekosti je strava s nižším obsahom tukov. Okrem množstva tuku však záleží aj na jeho formách a spôsobe úpravy.

Tá istá životospráva, ktorá dokáže znížiť riziko vzniku vážnych ochorení, súčasne pomôže udržať normálnu hmotnosť. Vyradenie vysokotučných potravín z jedálneho lístka robí priam divy, no vyžaduje si to najmä ochotu osvojiť si nové zvyky.

Potrebám organizmu najlepšie zodpovedajú potraviny s nižším obsahom tuku, ideálne menej než 20 g na 100 g. Namiesto tučných druhov mäsa si dajte na tanier častejšie olejnaté ryby, semená, orechy a strukoviny. Jedlá pripravujte s ľanovým, repkovým alebo olivovým olejom. Obsahujú nenasýtené tuky, ktoré prospievajú zdraviu aj postave.


Mohlo by vás zaujímať: FOTO Hmotnosť je len číslo: Presvedčia vás ľudia, ktorí neschudli, no vyzerajú fantasticky


Naučte sa sledovať zloženie

Okrem viditeľných tukov ako je maslo, margarín, olej či masť, existujú aj ich skryté podoby. Nachádzajú sa v mlieku, syroch, mäse a mäsových výrobkoch, tukovom pečive a v sladkostiach. Práve pri ich konzumácii zvýšte pozornosť a venujte chvíľu preskúmaniu ich zloženia.

Pre svoje zdravie a postavu urobíte ešte viac, ak si budete všímať aj ďalšie biologické hodnoty, ktoré súvisia s využitím tuku v organizme. Vyberajte si potraviny s vyšším obsahom vlákniny – viac než 3 g na 100 g, ale zároveň s nízkym podielom cukru – menej ako 10 g na 100 g. Obsah soli by nemal prekročiť hodnotu 1,25 g na 100 g.


Máte vlastné skúsenosti s obezitou a nadváhou? Napíšte ich ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdroj: gettyimages, gettyimages, Vlaďa

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close