Čo s vami urobí pravidelná prechádzka? Kilá pôjdu dole a nálada hore!

Pravidelná prechádzka s vami spraví hotové divy (Zdroj: GettyImages)

Chôdza je pre človeka ten najprirodzenejší pohyb, preto je vhodná pre všetky vekové kategórie. Počas kráčania sa zvyšuje srdcová frekvencia a postupne sa zapája až 90% svalov. Pohyb v prírode zlepšuje nielen fyzickú kondíciu, trénuje aj časti mozgu, ktoré riadia pamäť a tvorbu úsudku. Navyše k nemu nepotrebujete žiadne náčinie – stačí sa len vhodne obuť a vyraziť.

Účinky na telo a myseľ

Spaľuje kalórie

Prechádzkami bojujete proti tukom, keďže podporujú metabolizmus. Množstvo spálených kalórií závisí od mnohých faktorov vrátane vašej rýchlosti, vzdialenosti, terénu a osobnej váhy. Zároveň formuje stehná a lýtka a posilňuje svaly nôh. Čím strmší terén si zvolíte, tým lepšie. Vhodnou alternatívou je aj kráčanie hore schodmi.

Zlepšuje náladu

Štúdia publikovaná v Journal of Clinical Psychiatry dokázala, že už 30-minútová svižná prechádzka trikrát do týždňa znižuje symptómy depresie o 36 percent. Čím viac krokov človek počas dňa urobí, tým lepšia môže byť jeho nálada. Chôdza znižuje úzkosť, stres aj negatívne emócie. V týchto podmienkach si mozog lepšie vytvára endorfíny – hormóny šťastia. Taktiež prináša prílev energie. Zvyšuje okysličovanie krvi, ako aj hladiny kortizolu a adrenalínu.

Podporí činnosť mozgu

Zvyšuje pozornosť a celkovú mentálnu čulosť a rozvíja kreativitu. Má teda pozitívne účinky nielen na telo, ale aj na myseľ. Niekoľko štúdií potvrdilo, že ľudia, ktorí pri riešení problému kráčali, prišli s kreatívnejšími riešeniami ako tí, ktorí sedeli. Odporúča sa najmä chôdza v prírode, ktorá pomáha vyčistiť hlavu a priniesť originálne nápady.

Zvyšuje imunitu

Štúdia, ktorá sledovala tisíc dospelých počas chrípkovej sezóny ukázala, že ľudia, ktorí denne kráčali 30-45 minút, boli odolnejší voči chrípke, nádche a infekciám horných dýchacích ciest. Krátka, no pravidelná prechádzka navyše posilní zdravie vášho srdca.

Zníži hladinu cukru v krvi

Vďaka tomuto pohybu sa znižuje aj riziko vzniku cukrovky. Ideálne je, ak si ju doprajete po hlavnom jedle. Americká diabetická asociácia zistila, že už 15-minútová prechádzka trikrát denne – po raňajkách, obede a večeri – zlepšila hladinu cukru v krvi viac, ako jedna 45-minútová prechádzka v inej časti dňa.

Vycibrí ohybnosť a koordináciu

Častí „chodci“ sú menej náchylní na úrazy a zranenia, pretože majú pevnejšie kosti a svaly. Chôdza posilňuje svaly okolo kĺbov a vyživuje samotné bedrové a kolenné kĺby, čím znižuje ich bolesť. Pôsobí aj ako prevencia proti artritíde a osteoporóze, keďže zabraňuje odbúravaniu kostnej hmoty.

Mýtus 10 000 krokov

Vedeli ste, že „10 000 krokov denne pre celkové zdravie“ bola pôvodne marketingová kampaň? Táto myšlienka vznikla v 60. rokoch v Japonsku, s cieľom prinútiť ľudí viac sa hýbať. Odborníci sa však zhodujú, že nejde ani tak o samotný počet krokov, ale o vytvorenie návyku. Mýtus o 10-tisíc krokoch môže pokojne nahradiť 5 – 8 kilometrov denne alebo svižné kráčanie 45 minút denne.


Mohlo by vás zaujať: Ďaľší recept na šťastný život od severanov: Zatočíte so zlou náladou aj depresiou!


Začnite už dnes

Obujte si ľahkú, pohodlnú a pevnú vychádzkovú obuv a vyberte si malebnú trasu vo svojom okolí. Hlava je vzpriamená, bradu držte rovno a dívajte sa pred seba. Plecia majú byť uvoľnené a spustené, hruď vypnutá. Nerobte príliš dlhé kroky. Treba dať pozor na došľap, aby neprichádzalo k preťažovaniu. Správne by malo byť zapojené celé chodidlo bez rotácie. Nezabúdajte na správne dýchanie – zhlboka a v rytme krokov, aby sa lepšie okysličil organizmus.

Rady na záver

✔ Dospelí by mali kráčať najmenej 150 minút týždenne. Ideálna je rezká chôdza, ktorá rozprúdi v tele všetky potrebné procesy. Pomáha však aj pomalá, pri ktorej sú vhodné dlhšie vzdialenosti.
✔Ak si na prechádzku nedokážete nájsť čas, prepašujte ju do bežného dňa pomocou jednoduchých trikov. Vystúpte z MHD o jednu zastávku skôr alebo zaparkujte ďalej od svojej kancelárie a zvyšok prejdite peši. Pozvite na prechádzku kamarátku alebo kolegyňu. Vaša motivácia bude silnejšia, kráčanie príjemnejšie a možno tak prídete aj na riešenia pracovných hlavolamov.
✔Hovorí sa, že neexistuje zlé počasie, len zlé oblečenie. Ak vám však silný dážď či poľadovica nedovolia vyjsť von, prejdite sa aspoň vnútri. Ideálna je chôdza na bežiacom páse, postačí však aj kráčanie na mieste, pochodovanie či statický strečing.


Plní elánu aj na Facebooku: Buďte v obraze a nenechajte si ujsť už žiadny zaujímavý článok

Zdroj: Plnielanu.sk

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close