Keď vás ovláda hlad: Dostaňte pod kontrolu jeden hormón a zatočíte aj s kilami

A pair of female feet standing on a bathroom scale

Je to práve hormón hladu – grelín, ktorému vďačíme za prežitie. Vedcom sa ho podarilo objaviť až v roku 1999 a odvtedy usilovne zamestnáva ich pozornosť.

Je to práve hormón hladu – grelín, ktorému vďačíme za prežitie. Vedcom sa ho podarilo objaviť až v roku 1999 a odvtedy usilovne zamestnáva ich pozornosť.

Ešte zďaleka nie je úplne preskúmaný, no doterajšie výsledky si zaslúžia povšimnutie. Aká je súvislosť grelínu a obezity? Prečo väčšina diét končí jojo efektom? Zistite viac v našom článku.

Kde vzniká a aký má význam?

Grelín (alebo inak aj ghrelin, GHR) vzniká v žalúdku. Akonáhle je žalúdok prázdny, uvoľní sa a putuje krvou až k mozgu, kde odovzdá správu o hlade. Z hľadiska prežitia ide o významný signál, pretože energia prijatá v strave je nevyhnutná pre fungovanie každej jednej bunky v tele. Ak nič nejete alebo hladujete, hladina grelínu v krvi stúpa. Po naplnení žalúdka sa jeho hodnoty postupne znižujú a na niekoľko hodín máte pokoj.

Nie je však jediným hormónom, ktorý rozhoduje kedy a koľko toho zjete. Veľkú úlohu zohráva aj hormón nasýtenia – leptín aj hormón inzulín. Ak trpíte hormonálnou nerovnováhou alebo ste si vytvorili rezistenciu na niektorý z nich, dosah nad príjmom potravy a skutočným registrovaním pocitu hladu a nasýtenia sa komplikuje.


Mohlo by vás zaujať: Úspešné chudnutie: Ako skrotiť hormóny, ktoré vás ženú k chladničke?


Ľudia trpiaci obezitou ho majú málo

Nie je žiadnym tajomstvom, že hladiny hormónov u ľudí s nadváhou, až obezitou, nie sú v ideálnych hodnotách, respektíve receptory v mozgu, ktoré ich majú vyhodnocovať, už nereagujú tak, ako majú. Podobne je to aj s grelínom. U obéznych ľudí sa predpokladala jeho vysoká hladina a s ním spojený častý pocit hladu. Ten ich núti k častej návšteve kuchyne. Opak je však pravdou…

Hladina grelínu je u ľudí s nezdravou hmotnosťou nižšia. Ako sa to dá vysvetliť? Postupne dochádza k zmenám v citlivosti receptora v mozgu, známeho aj ako GHS-R. Citlivo reaguje už aj na nižšie hladiny hormónu a vyhodnotí stav ako hladovanie, aj keď ešte človek nie je hladný. Tento receptor pritom vystupuje aj pri iných závislostiach (napríklad od alkoholu, cigariet, či sexu) a jeho regulácia je možno odpoveďou na vyriešenie mnohých závislostí – dokonca aj od jedla.

Môže aj za neúspech pri chudnutí

Chudnutie je zvyčajne náročné, no udržať si novú hmotnosť môže byť ešte ťažšie. Organizmus sa musí adaptovať na zmeny aj na hormonálnej úrovni. Už od prvých dní na diéte sa musíte popasovať s nižším energetickým príjmom a hormón hladu začne biť na poplach. Veď jeho úlohou je predsa vaše prežitie!

Hladina grelínu sa zvyšuje a priebežne narastá počas týždňov chudnutia. Vedci z Univerzity v Pensylvánii v trojmesačnej štúdii zistili, že pri diéte sa jeho hodnota takmer zdvojnásobila. Prichádzame o tuk, ktorého reguláciu a zásoby má grelín na starosti, a čím dlhšie chudneme, o to viac vám ho v krvi koluje.


Mohlo by vás zaujať: Cvičíte, držíte diéty, ale kilá dole nejdú? Dajte si pozor na hladinu týchto hormónov


Tipy, ako mať hormón hladu pod kontrolou

Bez ohľadu na to, čo hovoria zázračné kapsule a tablety, existuje niekoľko rozumných postupov, ktoré sa môžu stať aj súčasťou vášho života:

  1. Pri chudnutí sa nevyberajte cestou drastických diét. Postupne znižujte kalorický príjem tak, aby si vaše telo zvyklo na nové podmienky.
  2. Zvýšte percento aktívneho svalstva. Čím viac svalov máte, tým váš metabolizmus funguje lepšie. Energia zo stravy tak putuje do svalov a menej sa podieľa na vytváraní nových tukových zásob.
  3. Zaraďte do stravy viac bielkovín. Navodzujú dlhší pocit nasýtenia a pomáhajú stabilizovať hladiny cukru v krvi.
  4. Dbajte na dostatok spánku. O jeho význame sa hovorí v súvise s viacerými hormónmi. Nedostatočný spánok spomaľuje regeneráciu organizmu a núti ho kompenzovať energetické straty predovšetkým kalorickou stravou.

Darí sa vám chudnúť? Napíšte ostatným čitateľom účinné tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: Lucia, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close