V zime potrebujeme kvalitný tuk: Keď je ho málo, hrozia opletačky s kĺbmi aj častejšie virózy

Foto: Gettyimages

Foto: Gettyimages

Zima vie byť čarovná. Veď kto by nemal rád leňošenie pod dekou pri dobrej knihe, voňavý čaj na zahriatie, prechádzku po ligotajúcom sa snehu či vianočné trhy na vysvietenom námestí? Aby sme si toto všetko mohli dopriať v zdraví, potrebujeme dodať telu kvalitný tuk. Počas chladného obdobia si pýta naše telo dostatok omega-3 mastných kyselín doslova ako soľ. Hoci sú pre ľudský organizmus dôležité celoročne, práve v zime ich potrebujeme najviac. Vedeli ste, že ich nedostatok sa môže odraziť na našich kĺboch, pokožke aj nálade?

Boľavé kĺby

Mrazivé počasie dáva našim kĺbom poriadne zabrať. Bolesť je ešte intenzívnejšia, ak trpíme zápalmi, napríklad artritídou. Omega-3 mastné kysliny majú silné protizápalové vlastnosti a v konečnom dôsledku tak redukujú aj bolestivosť kĺbov.

Suchá pokožka

V zime je vlhkosť vzduchu nižšia a na to mnohí ľudia reagujú suchou a popraskanou pokožkou. Neraz nepomáha ani pravidelné natieranie tváre a rúk výživnými krémami. Omega-3 mastné kyseliny pokožku upokojujú a posilňujú membrány v bunkách kože, ktorá si tak dokáže udržať zásoby vody dlhšie a efektívnejšie. Výsledkom je potom jemnejšia a hladšia pleť a mladistvejší vzhľad. Navyše, kyselina dokáže vyrovnávať aj hladiny pH, a tak predchádza sčervenaniu a viditeľným krvným cievam.


Mohlo by vás zaujať: Vláknina, zdravé tuky a vitamíny skupiny B: To všetko nájdete v pistáciových orieškoch


Zhoršená kvalita vlasov

Nielen koža, ale aj vlasy bývajú suché, lámavé a bez lesku. Pokožka hlavy nás dokonca môže svrbieť a objavia sa lupiny. Situáciu ešte zhoršuje striedanie teplôt pri prechode z vonkajších do vnútorných priestorov a naopak. Aj v tomto prípade sú odpoveďou kyseliny omega-3, ktoré vyživujú vlasové folikuly, čím vlasy posilňujú, podporujú ich rast a skvalitňujú ich textúru.

Zlá nálada

Negatívne zmeny psychiky súvisiace s ročnými obdobiami sa označujú ako sezónna afektívna porucha alebo sezónna depresia, a okrem zlej nálady sa vyznačujú aj zmenami. Tie nastávajú v apetíte, poruchami spánku, priberaním na hmotnosti, únavou, zhoršenými pamäťovými schopnosťami a zmenami nálad. Kým vyhľadáte lekára, skúste si zabezpečiť dostatočný prísun esenciálnych mastných kyselín a uvidíte, ako sa váš stav upraví.

Prechladnutia a virózy

Trpíte počas zimy častými prechladnutiami? Možno ich pripisujete chladnému počasiu. No vašu náchylnosť na infekčné ochorenia môže spôsobovať aj nedostatok omega-3 mastných kyselín, ktoré zabezpečujú obranyschopnosť organizmu. Jej zníženie potom znamená nielen vyšší sklon k prechladnutiam a virózam, ale aj pomalé hojenie rán a častejšie kvasinkové infekcie.


Mohlo by vás zaujať: Rybí olej pre mozog, srdce aj postavu: Na čo všetko pôsobí a ako ho konzumovať?


Odkiaľ ich čerpať?

– Najväčším zdrojom sú studenovodné ryby ako je losos, makrela, sleď, sardinky či tuniak.
– Veľmi dôležité sú aj orechy a semienka, predovšetkým chia semená, ľanové semienka (pomleté), vlašské orechy a dyňové semienka.
– V menšom množstve ich nájdeme v sójových bôboch a výhonkoch, olivách, špenáte, ovsených a pšeničných klíčkoch, avokáde, jahňacom mäse a niektorých syroch (rokfort, čedar).

Skúste rybí olej

Treba povedať, že mnoho ľudí má nedostatok omega-3, pretože konzumácia rýb u nás nemá takú tradíciu, a ani orechy a semená nekonzumujeme na pravidelnej báze. V takom prípade je jednoduchým riešením polievková lyžica rybieho oleja denne. Možno si ešte pamätáte, ako vám ho rodičia v detstve nútili, a možno vás ešte teraz pri tejto spomienke strasie odporom.

Pravdou však je, že rybí olej pôsobí blahodarne na telo aj myseľ. Zlepšuje kvalitu pleti, vlasov i nechtov, upravuje spánok, pozitíve vplýva na mozog a duševné zdravie, znižuje riziko Alzheimerovej choroby. Eliminuje depresie a úzkosti, chráni srdce a cievy, pozitívne vplýva na zdravie očí a dokáže vylepšiť aj stav kĺbov. Skúste ho túto zimu zobrať na milosť a uvidíte, čím všetkým sa vám vaše telo odvďačí.

Náš tip: Pokiaľ vám rybí olej naozaj nie je po chuti, vyskúšajte ho vo forme tabliet.


Odkiaľ sa snažíte čerpať kvalitné tuky vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Mirka

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close